fredag 25. mai 2012

Fremtidige favoritter - sommerlektyre

Fremtidige favoritter er en ukentlig utfordring hos Bokelskerinnen hver fredag der hun og andre bloggere skriver litt om bøker fra ønskelisten, bøker som vi gleder oss til å lese, er nysgjerrig på osv. Skriv et innlegg du også og legg igjen lenke hos Bokelskerinnen. 


Siden det er så fint vær i mesteparten av landet for tiden og det kan være dette er den sommeren vi får, så har jeg latt meg inspirere denne fredagen. Jeg har ofte lurt på hvorfor man ofte vil ha lette og lystige bøker om sommeren, er det ikke da man har overskudd? Jeg regner med det har med humøret man ofte er i på denne tiden, og for min egen del kjenner jeg at denne typer bøker slukes rått om sommeren, men om vinteren ville jeg nok irritert meg over en del ting. Alle blir kanskje ikke noen fremtidige favoritter, men hvem vet, og det er ihvertfall bøker som dette som kan gi leselysten tilbake og motivasjon til å lese tyngre bøker etterhvert. Her er noen av de jeg tenker å lese fremover i finværet:


Hvite ravner av Christer Mjåset: jeg tror ikke jeg har lest en legeroman før, men denne her virker både litt artig og spennende. Jeg har sett den bli beskrevet som et sted mellom House og Grey´s Anatomy. Selv om jeg ikke har lest legeromaner før har jeg sett flere sykehusserier og nevnte Grey´s Anatomy er en liten Guilty pleasure hos meg:-)
Hvite ravnerMathias er alene på nattevakt da pasienten blir trillet inn på mottaket. De uerfarne kirurghendene hans dirrer. Den unge mannen på båren har alvorlige hodeskader, og kommer til å dø hvis han ikke opereres. Mathias må vise hva han virkelig er laget av, og dermed sikre seg en av de tre nye stillingene ved Nevrokirurgen.
Idet han nennsomt løfter bort beinlappen han har skåret ut av skallen på mannen, slutter hendene hans å skjelve. Han føler seg som en verdensmester idet han forlater operasjonssalen. Helt til han samme morgen får vite at antallet nye stillinger er redusert. Tre unge kirurger skal kjempe om to stillinger. Tre unge kirurger med hver sin mentor, mentorer med egne agendaer ... og enorme selvbilder. (omtale fra forlaget)


Grenseløs kjærlighet/Rules of Attraction av Simone Elkeles: jeg leste den første boken Perfect Chemistry for noen år siden og synes den var fin sommerlektyre. Jeg var ikke like begeistret som en del andre bloggere jeg har lest, men da jeg nylig fikk inn den tredje boken på biblioteket kjente jeg lysten på å lese denne boken dukket opp igjen. Det er en serie, men det handler om andre personer, nærmere bestemt i denne boken lillebroren til Alex Fuentes fra forrige bok. 


Rules of Attraction (Perfect Chemistry, #2)
When Carlos Fuentes returns to America after living in Mexico for a year, he doesn’t want any part of the life his older brother, Alex, has laid out for him at a high school in Colorado . Carlos likes living his life on the edge and wants to carve his own path—just like Alex did. Then he meets Kiara Westford. She doesn’t talk much and is completely intimidated by Carlos’ wild ways. As they get to know one another, Carlos assumes Kiara thinks she’s too good for him, and refuses to admit that she might be getting to him. But he soon realizes that being himself is exactly what Kiara needs right now (fra Goodreads).

Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad: denne har jeg stående i bokhylle hjemme og den virker veldig lovende. Kanskje ikke så lystig, men kan passe i sommer varmen likevel. Les også Bokelskerinnens fine omtale av boken.
En motorsykkelulykke. Gard treffer Luka. Den svartkledde gatekunstneren og miljøaktivisten Luka er oppvokst med kumøkk og ei mor som bryr seg minimalt. Trommisen Gard har gnistrende blå øyne og et krøllete brev på innerlomma. Dette brutale møtet blir begynnelsen på en hjerterå og uendelig vakker kjærlighetshistorie. (Fra forlaget)
En dramatisk fortelling som tar pusten fra leseren. Rått, fartsfylt, vart og vakkert. En bok som snakker til hjertet.



Hva skal du lese i sommer? Jeg vil gjerne ha flere tips:-)

12 kommentarer:

  1. Eg og har lyst til å lesa Hvite ravner! =0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har pakket den i pinsekofferten:-)

      Slett
  2. Hvite ravner har jeg ikke hørt om før, men den høres ut som perfekt sommerbok. Takk for tipset. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det satser jeg på:-) Spennende med noe som er norsk og litt annerledes.

      Slett
  3. Jeg skal lese to av disse bøkene snart også. Glemte forresten helt å svare på spørsmålet ditt på FB, beklager. Jeg har heller ikke kommet meg videre i trilogien men har blitt fortalt at dette er en av få som bare blir bedre og bedre med hver bok. Så jeg velger å tro på det ;)

    Riktig god pinsehelg til deg og dine, Silje!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har pakket to av disse i kofferten på pinsetur:-) god pi ægent til deg og familien og:-) perfect chemistry sprer jeg til senere i sommer, men godt å høre.

      Slett
  4. Kanskje vi vil ha lett og glad sommerlektyre fordi det er lettere å fordøye på stranda eller på ferie? Ikke vet jeg, jeg har nettopp stupt inn i A Game of Throne og den er vel ikke typisk strandlesing, i allefall :-)

    Ønsker deg en flott pinsehelg, Silje!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det og samme til deg. Jeg holder også på med Game of Thrones og er enig i at det ikke er typisk strandlesing og veldig lite lystig:-)

      Slett
  5. Flott liste Silje:-) Hvite ravner har jeg på ønskelisten min og sammen skal vi holde himmelen står på leselisten. Ønsker deg en fin pinsehelg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er godt i gang med Hvite ravner nå og den virker så langt veldig underholdende:-) Håper du hadde en fin pinsehelg.

      Slett
  6. Ellen Fjestads bok har jeg også, og jeg vurderer å lese den når jeg trenger noe mer lettlest. Kanskje er ikke temaet spesielt sommerlig, men ungdomsbøker kan passe godt likevel.

    Jeg pleier å lese mest mulig krim og lettleste bøker på sommeren, for hodet mitt tåler ikke sola så godt at jeg klarer de helt tunge bøkene i varmen. Min sommerfavoritt er de morsomme krimbøkene til Janet Evanovich, som jeg pleier å lese hvert år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Varme er også et poeng her ja. Sel vom vi ikke har hatt altfor mye av det de siste årene, så har man gjerne reist utenlands til varmere strøk i ferien. Janet Evanovich må kanskje sjekkes ut. Det er også fint med humor, for føler latteren sitter litt løsere om sommeren;-)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)