fredag 11. mai 2012

Fremtidige favoritter - fra biblioteket

Fremtidige favoritter er en ukentlig utfordring hos Bokelskerinnen hver fredag der hun og andre bloggere skriver litt om bøker fra ønskelisten, bøker som vi gleder oss til å lese, er nysgjerrig på osv. Skriv et innlegg du også og legg igjen lenke hos Bokelskerinnen. 


Denne gangen tar jeg bøker fra biblioteket der jeg jobber. Siden jeg allerede har en månedlig spalte om bøker som kommer ut og som jeg gleder meg til hver måned blir det ellers mye repetisjon kort tid etter. Bokhyllene er dessuten full av bøker å glede seg til, og forhåpentligvis noen fremtidige favoritter (det er tross alt jeg som har valgt dem ut og kjøpt dem inn:-)).


Incarceron - Fengslet av Catherine Fisher. Jeg har hørt fra en av mine lånere som vanligvis har ganske lik smak som meg at denne var veldig bra. Omtale fra forlaget:
IncarceronFor denne fantasyromanen fikk forfatteren i 2010 utmerkelsen London Times Best Children`s Book of the Year. Det labyrintaktige fengselet Incarceron er en isolert verden - ingen kommer inn og ingen slipper ut. I underjordiske fengselsceller, forfalne byer og uendelige villmarksområder hersker brutaliteten og ondskapen - ingen tror lenger at det finnes noe utenfor. Bare Finn er overbevist om at det eksisterer en annen verden der ute, og han er fast bestemt på å finne veien dit. Finn får kontakt med en jente utenfor, fengselsdirektørens datter Claudia, som selv er på vei til å bli tvunget inn i et uønsket ekteskap. Finn begynner å øyne håp. Kan de to sammen finne en utvei? Kan de lure det levende, sansende Incarceron som ikke går glipp av en eneste bevegelse?



Journal 64 av Jussi Adler-Olsen. Jeg har lest hans tre første bøker om Avdeling Q og at denne skal leses er en selvfølge. Den har vært utlånt helt siden den ble kjøpt inn, men kanskje dette blir noe for sommerferien. Her er omtale fra forlaget:

Journal 64Ny bok i den populære serien om Avdeling Q. Etterforsker Carl Mørck og hans hjelpere står overfor en komplisert 23 år gammel sak som skal vise seg å handle om overgrep på det aller groveste. Helt fram til 1950-tallet ble nemlig "upassende" kvinner deportert til den lille øya Sprogø, der misbruk, tvang og svik var hverdagskost. Dit kom også den unge Nete Hermansen, og derfra klarte hun å unnslippe - trodde hun. Men en dag innhenter fortiden henne. Hva skjedde med henne, og hvor ble det av menneskene omkring henne? Flere av dem er blitt sporløst borte. Da Carl Mørck endelig tror han vet hvordan tingene henger sammen, kommer en ny og svært kaldblodig morder på banen.




6 kommentarer:

  1. Disse to gleder jeg meg til også. Jeg mistet litt piffen til å lese Journal 64 etter at VG ga den terningkast 2, men nå hører jeg så mange som liker den at jeg må nok lese den snart - kanskje til sommeren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, det var dårlig. Har ikke sett den anmeldelsen, men som du sier så er det flere som har likt den veldig godt.

      Slett
  2. Jeg har ikke lest noen av Adler-Olsen sine bøker enda,men jeg skal komme i gang med de når jeg nå har fått samlet hele serien.

    Ha en fin helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å glede deg til. Takk, god helg til deg også:-)

      Slett
  3. Fantasyromaner er ikke noe for meg, men Jussi Adler Olsen har jeg veldig lyst til å lese :)
    Ønsker deg en lgad lesehelg :)
    Pia xx

    SvarSlett
  4. Journal 64 likte jeg veldig godt når jeg leste den. Den nye saken er solid og forferdelig, og bakgrunnshistoriene som har fulgt fra første bok bygges videre på.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)