torsdag 24. mai 2012

Boktema hos Anette




Hver uke har velger Anette ut et tema som hun oppfordrer oss andre bloggere til å  blogge om sammen med henne. Denne gangen fortsetter den alfabetiske listen over favorittforfattere og turen har kommet til bokstaven H. Jeg har egentlig ikke så mange favorittforfattere og leser sjelden mange bøker av samme forfatter lenger med mindre de er i en serie. Jeg fant likevel to forfattere på H jeg har lest og likt mange bøker av:


Nick Hornby: jeg leste flere bøker av Hornby i en periode i ungdommen (det var da jeg drev med sånt;-) ) og likte disse veldig godt. Han skriver godt, morsomt og ofte med alvorlige undertoner. Det er nok ikke stor litteratur, men en slags chico-lit av en viss kvalitet. Jeg har lest Gutter er gutter, High Fidelity og Et godt menneske som jeg likte veldig godt og A Long Way Down som jeg ikke likte så godt. For ikke mange årene siden leste jeg hans ungdomsbok Slam som jeg likte godt. Det var etter bloggens tid, så omtale kan du se her:-) Jeg har fortsatt noen bøker til gode i bokhyllen hjemme som jeg gleder meg til å ta fatt på en dag.


File:Nick Hornby 01.jpg
(foto av Joe Mabel hentet fra Wikimedia)


Charlaine Harris: denne damen står bak flere serier, men er mest kjent for serien om Sookie Stackhouse, som TV-serien True Blood er basert på. Det er også denne serien jeg har lest. Dette kan ihvertfall ikke kalles stor litteratur, men det er veldig underholdende med mye humor. Jeg har irritert meg innimellom og tok en liten pause rundt bok 7 før jeg begynte å høre disse på lydbok som var enda mer underholdende. Nå holder jeg på med bok 12 som kom nå i mai, og siden det er sjeldnere at jeg leser videre i serier enn ikke må jo denne ha gjort noe riktig;-) Her er min omtale av den første boken.


File:Charlaine Harris B.jpg

(foto av Omahastar hentet fra Wikimedia)

15 kommentarer:

  1. Har ikke lest noe fra noen av de du nevner her, den øverste har jeg ikke hørt om. Så tusen takk for boktips! Ha en fin dag i solskinnet:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha en fin dag i dag også i solskinnet:-)

      Slett
  2. A Long Way Down syntes jeg var veldig god jeg da, det er den første og så langt eneste boken jeg har lest av Hornby.

    Harris falt valget mitt på i dag, tenkte det var perfekt med tanke på sommeren som nå har banket på døren. Flotte valg, Silje :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er straks ferdig med nyeste bok om Sookie og leder meg til den neste og siste boken. Det blir sikkert rart at det er over selv om det kanskje er på tide.

      Slett
  3. Du er den andre jeg ser som velger seg Charlaine Harris :-)Det var en ukjent forfatter for meg, men nå har jeg skrevet henne ned på skal lese listen :-)
    Ha en riktig fin og solfylt dag!

    SvarSlett
  4. Jeg elsket High Fidelity da jeg gikk på videregående!

    SvarSlett
  5. Flotte valg:) Charlaine Harris er en av mine favoritter også, men jeg husket ikke på henne denne gangen:) Flotte bøker og flott TV serie:) Hornby har jeg ikke lest noe av, som jeg kommer på, så han må sjekkes ut:)Ha en herlig dag videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hornby er et godt tips i sommervarmen:-)

      Slett
  6. Flotte favoritter som er populære i dag ser jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ser jeg ikke er alene om disse to:-)

      Slett
  7. Charlain Harris verkar bare sååååååå spennande. =) Ho skal eg notere meg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du gjøre! Anbefaler som sagt lydbok på engelsk.

      Slett
  8. Jeg er ikke kjent med Nick Hornby, men Charlaine Harris og True Blood har jeg uunngåelig hørt om. Begynte å se den første serien på dvd, men måtte gi opp etter en stund. Det var rett og slett ikke noe for meg :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)