tirsdag 22. mai 2012

Catching Jordan

Omtale fra Goodreads:
Catching JordanWhat girl doesn't want to be surrounded by gorgeous jocks day in and day out? Jordan Woods isn't just surrounded by hot guys, though-she leads them as the captain and quarterback of her high school football team. They all see her as one of the guys, and that's just fine. As long as she gets her athletic scholarship to a powerhouse university. But now there's a new guy in town who threatens her starting position... suddenly she's hoping he'll see her as more than just a teammate.

Egentlig liker jeg ikke så godt denne oppsummeringen av handlingen over, men den sier litt om hvordan boken er skrevet. Jeg liker nemlig veldig godt historien om Jordan, men synes språket og uttrykksmåten er litt for overfladisk og fjollete innimellom (det har gjerne med at jeg begynner å bli "gammel":-)).  Jordan er altså den eneste jenten på fotballaget (og da snakker vi amerikansk fotball), og hun er i tillegg quarterback og lagets mest lovende spiller. Hun elsker fotball og er virkelig en av gutta. Jeg kunne lite om amerikansk fotball før jeg leste denne boken, men det trenger du ikke kunne heller. Jeg tør påstå at du ikke trenger å være det minste interessert i sport for å ha glede av denne boken. Det du derimot må være interessert i er feel-good-historier fra high school. Jeg synes heldigvis at det kan være ganske underholdende, og denne her er inget unntak.

Jordan er en karakter som skiller seg ut fra mange andre i både denne og andre sjangre. Hun er seg selv fullt ut sammen med guttene på laget, spiser like mye som dem, snakker som dem, kler seg i sportsklær og bryr seg ikke om hvordan andre mener at jenter skal oppføre seg. Og hun er ganske tøff, men heller ikke redd for å vise svakheter. Jeg synes også de andre karakterene i boken er gode og levende. Selv om det finnes noen stereotypier her, så har de fleste karakterene dybde, for her får alle vist frem sine gode og dårlige sider. I tillegg synes jeg at dialogene fungerer veldig godt og virker naturlige. Det er spesielt samholdet mellom de på laget som er rørende og også ganske morsomt innimellom. Selv om det fra handlingsreferatet kan virke som om dette i stor grad handler om en tenåringsromanse, så handler den først og fremst om å finne ut av seg selv og sine drømmer til tross for den motstand man kan møte på veien. Selv om Jordan blir akseptert som den hun er på sitt eget lag og på skolen sin, så finnes det også en virkelighet utenfor high school som hun må møte en dag hvis hun skal få drømmene sine oppfylt.

Til slutt må jeg bare nevne noe som irriterte meg litt i denne boken, men som overhodet ikke er enestående. Det er at enkelte av karakterene lar være å kommunisere det de egentlig mener for å lage tidvis unødvendig drama som jeg ikke alltid forstod, og så på slutten skal alt løse seg samtidig mellom alle. Jeg aksepterer til en viss grad at oppbyggingen i mange filmer og bøker er slik for å skape spenning og dramatikk, men jeg synes spesielt historien mellom Henry (forøvrig en kjempefin og morsom karakter) og Jordan kunne vært løst litt bedre underveis.

Jeg anbefaler uansett denne boken til late sommerdager.

Tittel: Catcing Jordan
Forfatter: Miranda Kenneally
Forlag: Sourcebooks Fire
Årstall: 2011
Sidetall: 281
Kilde: vunnet i konkurranse hos Nina 

4 kommentarer:

  1. En god omtale av en flott bok. Jeg likte også veldig godt vennskapet mellom spillerene på laget. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og Jordan var en ganske befriende annerledes karakter.

      Slett
  2. Takk for fin anmeldelse, men jeg er enda litt skeptisk om boken er noe for meg:) Ha en flott dag:)

    SvarSlett
  3. Siden både du og Nina likte boken så velger jeg å tro at den er noe for meg også. Jeg har etterlyst både bøker om jenter som driver med sport og bøker som er perfekt til sommeren, Catching Jordan ser ut til å passe inn under begge kriteriene :) Flott anmeldelse, Silje.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)