fredag 18. mai 2012

Fremtidige favoritter - oppfølgere

Fremtidige favoritter er en ukentlig utfordring hos Bokelskerinnen hver fredag der hun og andre bloggere skriver litt om bøker fra ønskelisten, bøker som vi gleder oss til å lese, er nysgjerrig på osv. Skriv et innlegg du også og legg igjen lenke hos Bokelskerinnen. 


Siden jeg har begynt på så mange serier jeg ikke har fullført og det kommer flere oppfølgere i mai, så blir dette en oppfølgerspesial av fremtidige favoritter. Her er noen av de jeg gleder meg til.


Flukten av Ally Condie: Jeg leste Cassias valg i fjor og likte den veldig godt. Endelig kommer oppfølgeren på norsk nå i mai og jeg tenker det er lurt å hive seg på med en gang, mens jeg fortsatt har historien i minne.Her fra forlagets omtale (inneholder spoiler for de som ikke har lest den første boken):
Crossed. Flukten Det trygge Samfunnet er blitt en dødelig motstander. Flukt er eneste løsning. Cassia har valgt Ky framfor Xander. Kjærligheten framfor tryggheten. Hun har ofret alt og er på flukt. For å finne Ky må hun utenfor Samfunnets yttergrenser.  Der ingenting er kjent, og andre lover gjelder. Det går rykter om opprør. Men hva er sannhet, og hva er løgn? Hvem kan hun stole på? 



Den tause byen av Cassandra Clare: dette er oppfølgeren til Demonenes by eller originaltittel City of Bones som jeg hørte på lydbok. Jeg bestemte meg da for å ikke fortsette med neste bok på lydbok fordi jeg ikke likte oppleseren så godt, det var vanskelig å få med seg alt, og ikke minst at lydboken hang seg opp, så jeg måtte ha en ufrivillig pause i lesingen. Jeg likte derimot innholdet ganske godt og tenkte jeg skulle prøve meg på den norske utgaven denne gangen. Her er forlagets omtale (også spoilere hvis ikke du har lest første bok):

Den tause byen blir leserne ledet tilbake til New Yorks mystiske underverden, hvor kjærligheten er farlig og streben etter makt er dødelig.
16-årige Clary Fray ønsker bare at livet skal bli normalt igjen. Men fortiden hjemsøker henne. For å hjelpe moren må hun komme i kontakt med Valentin, den ondskapsfulle og uberegnelige skyggejegeren som er faren hennes. Jace vil gjerne hjelpe, men sliter med å akseptere Clary og den nye familien. Klarer Jace å ta det riktige valget? Og kan Clary kontrollere følelsene sine for den uoppnåelige Jace?




8 kommentarer:

  1. Gleder meg til å lese City of Ashes jeg og, det er en spennende serie. :)

    Lydbøker kan være vanskelige, de er så avhengige av man liker leseren for å virkelig like boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig. Jeg håper jeg får en bedre opplevelse ved å lese den trykte utgaven.

      Slett
  2. Jeg har Cassias valg liggende som jeg ikke har lest enda.. så kanskje jeg burde fått tak i oppfølgeren også..den andre du nevner skal jeg sjekke ut. Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan være lurt å ha oppfølgeren liggende. Jeg synes ihvertfall det oftere blir til at jeg fortsetter på en serie da enn om oppfølgeren enten ikke har kommet eller må kjøpes inn. Nesten uavhengig av hvor mye man har lyst til å fortsette på serien når første bok er ferdiglest. Det er jo så mange andre bøker som dukker opp og frister i mellomtiden:-)

      Slett
  3. Oppfølgerspesial var en lur vri, den tror jeg at jeg skal adoptere til en fredag jeg også. Serien til Cassandra Clare har jeg hatt lyst til å lese lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du gjøre, det er ihvertfall nok å ta av:-)

      Slett
  4. Spennende bøker du har funnet deg:) Kunne tenkt meg å lese de begge to, men burde vel lese førsteboka først:)Ha en god kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en fordel:-) Ha en fin dag!

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)