tirsdag 28. august 2012

Lesetørke - noen tips?

Jeg har det gjerne sånn at i løpet av et år kommer det perioder med lesetørke. Det vil si at ingen bøker fenger. Jeg skrev i mitt forrige innlegg om de bøkene jeg holder på med nå der jeg ikke kommer videre på det nåværende tidspunkt, bortsett fra den første Harry Potter på lydbok som er helt fantastisk. Det er også noe behagelig med å lytte til noe du har lest før siden jeg har en tendens, spesielt nå for tiden, med å falle ut og dermed ikke få med meg absolutt alt. Jeg skulle så gjerne hatt noe å lese på også utenom lydbok på bussen, så jeg trenger deres hjelp.

Er det noen som har gode tips til lettleste bøker, helst med en dose humor, ev. spenning? De bør ikke være for tykke for jeg trenger å komme litt videre med lesingen. Eventuelt vil jeg gjerne høre hvilke type bøker dere velger dere i slike perioder (jeg regner med det er mange flere enn meg som har det sånn) og gjerne konkrete eksempler på bøker som har fungert for dere.


Bilde: Naptime av Andrew Blight, hentet fra Flickr

24 kommentarer:

  1. I lange tørkeperioder tyr jeg til gjenlesing av gamle, gjerne tykke, favoritter - de jeg kan så godt at det knapt krever hjerneaktivitet, men bare er kos og gjenkjennelighet. Som regel kommer jeg da etterhvert i lesemodus igjen og går løs på nye og ukjente fristelser. Sist var det Elstads Innhaug-serie som gjorde nytten, Marian Keyes' bøker pleier også å virke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Marian Keyes har jeg tenkt på, men de er så tykke. Jeg vil først ha noen litt korte sånn at jeg føler at jeg får lest noe i første omgang. Jeg slet meg gjennom de første 300 sidene i This Charming Man i fjor, mens de siste 600 gikk unna.
      Jeg har jo tydd til det første du sier med gamle favoritter:-)

      Slett
  2. Jeg begynner å lese lettleste bøker som serier (Maria av Svaneberg av Elisabeth Hammer)og tynne nye lettleste bøker jeg ikke har vært borti før som jeg finner(Sommerboken av Tove Jansson), eller chick lit som Cecelia Ahern, som kan være litt morsomme. Anbefaler også å lese om andres liv som feks Broren min av Eline Jhonsen Helledal eller Regines bok av Regine Stokke. Lese noe helt annet en du ellers bruker å lese hjelper litt på, men man er jo forskjellig.Jeg ser Hilde går tilbake til gamle favoritter, virker sikkert det også. Tunge, tykke bøker som er litt tungleste holder jeg meg da langt unna:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det å prøve noe litt nytt kunne vært lurt ja. Det finnes jo mange novellesamlinger eller sakprosa som du nevner som er interessante, men som alltid blir skjøvet nedover på listen.

      Slett
  3. Eg tyr alltid til Nora Roberts:-) Lettleste og forutsigbare som bare rakkern. "Født til ild", "Født til is" og "Født til liv" er gamle favoritter. Ein ny serie frå Roberts er "Inn Boonsboro", men så langt er den ikkje komt på norsk.

    Ikkje stress med lesetørken, den kjem alltid tilbake:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke lest Nora Roberts, men husker at du har skrevet en del om det. Skal inn å sjekke ut innleggene dine. Takk for oppmuntrende ord:-)

      Slett
  4. For meg er det Fantasy. Når ingenting annet frister går jeg ofte til bake til fantasy jeg har lest før, eller jeg prøver meg forsiktig på en ny serie. Disse er det som hjelper meg:

    David Eddings - Sagaen om Belgarion
    Elizabeth Moon - Sagaen om Paksenarrion
    Douglas Adams - Dirk Gently's holistiske detektivbyrå (En er oversatt til norsk og en er bare på engelsk - disse er humoristiske i tillegg til fantasy)
    Det mørke tårn - Stephen King

    Men la tørke være tørke for en stund og les bare det du har lyst til, da kommer ofte leselysten tilbake! Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Det mørke tårn frister, men jeg har i grunn mange nye serier som fristet for ikke så lenge siden, men nå tør jeg ikke. Jeg synes Fantasy krever litt overskudd siden man skal sette seg inn i et nytt univers.
      Ha en fin uke du også og veldig hyggelig med oppmuntrende ord!

      Slett
  5. Jeg skrev et innlegg om dette en gang, for det er flere som opplever slikt, jeg også. Hadde det slik i sommer på grunn av mye annet (bryllup) som skjedde.

    Jeg limer inn noe av det jeg har sagt om dette før:

    1. Les noe du virkelig har lyst til å lese.
    Dette er i mine øyne noe av det aller viktigste for å gjenvinne leselysten. Det er lett å miste leselyst om all lesing dreier seg om pensumlitteratur, bøker som skal leses til norsk-timene eller annen lesing du på en eller annen måte har forpliktet deg til. Den eneste løsningen er å velge bøker du virkelig har lyst til å fordype deg i der og da.

    Hvis du studerer, kan du unne deg noen timer hvor du leser noe annet enn det du er nødt til å lese.

    2. Prioriter lesingen
    Det er noe som heter at en forfatter ikke har inspirasjon når han eller hun setter seg ned ved datamaskinen, men at man må skrive seg inn i inspirasjonen. Hvis man kun går rundt og venter på Kong Inspirasjon, får man gjort lite. Slik er det litt med lesing også. Man kan få leselyst ved å prioritere å lese. Sett av litt tid et par ganger i uken, som er din lesetid. Etter hvert vil kanskje leselysten komme snikende.

    3. Slapp av
    Det utkommer et stort antall bøker hvert år, og det er helt umulig å få lest alle. Jeg innrømmer at jeg tidligere ble litt stresset med tanke på alle bøkene der ute i verden jeg har lyst til å lese, og hvordan jeg skulle få tid til det. Sannheten er at man får ikke tid til å lese absolutt alt, så senk skuldrene, kos deg med de bøkene du har og ikke lag lister på hundrevis av bøker du vil gjennom. Det kan fort kvele leselysten.

    4. Ikke les
    I perioder hvor leselysten er borte, kan det også hjelpe å unngå bøker helt. Jeg hadde det slik for noen år siden. Da lot jeg være å lese. Etter noen uker verket jeg etter å åpne en bok igjen.

    5. Delta i lesesirkler eller fellesskap på nett
    Min leselyst blir større, når jeg deler leseopplevelsene mine med andre. Bokblogging har bidratt til å gi meg mer leselyst. Det er ikke alle som har mulighet til å være med i en lesesirkel, kanskje har du heller ikke lyst til å starte en blogg. Det finnes uansett andre muligheter. På bokelskere.no er det diskusjoner rundt mye litteraturrelatert. Du finner også et stort antall nettsteder for litteraturinteresserte på engelsk.

    6. Gjør lesingen til en hyggestund
    Lag deg en liten lesekrok hvor du har et godt sted å sitte, ryddige omgivelser og ikke minst har det koselig. Tenn noen lys og sørg for å gjøre atmosfæren god. La dette være din lille avslappingsstund i en travel uke. Kanskje lager du noe god mat du kan spise samtidig. Hvis du lar dette bli en fin vane, vil du forbinde lesing med kos og avslapping, noe som igjen kan øke leselysten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det mange gode tips. Det kan være løsningen er å ta en liten pause hvis jeg klarer det. Jeg må innrømme at selv om bloggingen stort sett gir inspirasjon gjør det meg litt stresset også innimellom. Jeg skulle gjerne lest og anmeldt, men ingen av delene frister så voldsomt når man ikke har leselyst.

      Ellers er det et godt tips å sette av litt tid til lesingen og helst finne et hyggelig sted der ikke datamaskiner, TV og andre duppedingser forstyrrer.

      Slett
  6. Jeg sverger til krim.
    (eller tv -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sverger vanligvis til TV også og krim har slått meg flere ganger, men det er så mange å velge mellom:-)

      Slett
  7. Jeg vender alltid tilbake til gamle favoritter når ingen andre bøker frister. De klarer nesten alltid å vekke leselysten igjen... Jeg sverger også til krim som en plan B :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Harry Potter funker definitivt:-)

      Slett
  8. Det som har reddet meg fra lesetørke flere ganger er Janet Evanovichs serie om duørjegeren(Stephanie Plum. Disse bøkene er så morsomme og små spennende, garantert slutt på lesetørke. Finnes både oversatt til norsk og på engelsk, selv har jeg lånt et par av bøkene på norsk på biblioteket også har jeg kjøpt meg noen av lydbøkene på engelsk. En salig blanding med andre ord.

    Den trofaste fansen sier at bøkene bare blir bedre og bedre, så jeg vet jeg har mye å glede meg til her. Liker best å plukke opp disse bøkene ved lesetørke eller på en grå dag :)

    Jeg har enda ikke sett filmatiseringen av den første boken, er litt redd for at de ikke klarer å fange den gode humoren fra bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lånte faktisk med meg den første boken i serien fra mamma sin bokhylle etter å ha lest din anbefaling til sommerlektyre tror jeg. Den skal definitivt vurderes.
      Foreløpig koser jeg meg med Harry Potter-lydbok (det kan forøvrig anbefales deg som ikke har lest de;-)) og leser sakte men sikkert videre i det jeg har begynt på.

      Slett
  9. Hei Silje,

    Det er tydelig at du er inne på noe de fleste bokelskere har opplevd her. Ser du har fått mange gode råd og kommentarer allerede.

    Jeg har vært der litt selv i det siste - så jeg skjønner godt hva du snakker om. For meg setter det hele inn etter en rekke dårlige leseropplevelser. Jeg mister rett og slett motivasjonen. Verst er det når jeg står fast i flere kjedelige bøker samtidig.

    Det er helt greit å ta en liten pause, for når lesing blir plikt er det ikke gøy mer. Jeg likte også ideen om å bla frem noen av favorittbøkene dine og lese noen av yndlingsdelene i dem igjen. Det er mange blogginnlegg her du kan lage uten at du trenger å lese og. Du kan skrive om lesetørken, om hva som hjalp, om gamle bøker du har lest og hva som gjør de til favoritter etc. Harry Potter på lydbok er notert. Hører du den engelske?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hører den engelske ja, lest av Stephen Fry:-)

      Slett
  10. Vel, det er en engelsk VELDIG LETTLEST bok som jeg leste for noen uker siden, og som var morsom, synes jeg. Ikke så mye spenning, kanskje... Jeg hadde også lesetørke. Selv om jeg liker å lese tykke bøker er det noen ganger litt tungvindt å komme inn i bøker sånn som GONE, og derfor bare stopper jeg å lese. Merket er ganske grei og avslappende lesing ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det P.C. Cast sin serie du mener? Jeg har lest den første boken og bestemte meg vel for å ikke lese videre i serien.

      Slett
  11. Mi erfaring er at lesetørke som oftast går over av seg sjølv. Eg gjer andre ting, medan det står på. Ser tv-seriar, filmar, strikker etc. Og plutseleg er leselysta der igjen. Det er noko med det at lesing skal vere lystbetont og kos. Dersom eg i ein periode ikkje har lyst til å lese, gidder eg ikkje presse meg til å gjere det. For det går over.

    Når det er sagt, synest eg ofte lette pageturnarar er godt lesestoff, i periodar kor eg ikkje gleder meg over bøker, på same måte som til vanleg. I vår las eg fleire av Camilla Läckberg-bøkene og Huger Games-trilogien, på veg ut av ein periode utan vidare leselyst. Nå har eg nettopp begynt på How to be a Woman av Caitlin Moran, som eg trur kan gjere same nytta. Det er ei artig bok som eg flirer mykje av.

    Lykke til med å finne tilbake til lesinga. Men ikkje stress med det. Det kjem som oftast av seg sjølv.

    (tidlegare bai/boklesebloggen).

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer med ny blogg:-) Ja, er enig at det er viktig å ikke stresse. Jeg tror at siden jeg jobber med bøker så er det ekstra lett for å stresse med alt man ikke får tid til å lese, men satser på at det ordner seg. Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med alle de ufullførte bøkene som ligger og gnager i bakhodet og redselen for at det samme skal skje med neste bok hindrer meg litt fra å begynne på noe nytt.

      Slett
  12. Du har fått så mange gode tips at jeg vet hvor jeg skal gå når lesetørken nærmer seg (har ikke hatt det på lenge, så jeg satser på at det ikke skjer med det første). Jeg vil anbefale deg å lese den grafiske romanen Zita the Spacegirl - kjempesøt, morsom, spennende og sjarmerende. Den er også lettlest og fantasifull :-)

    Håper lesetørken gir seg snart og du får kost deg med bøker igjen, Silje.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fantastisk så mange tips jeg har fått og det hjelper i grunnen å høre at de fleste har det sånn fra tid til annen. Tegneserieromaner er et veldig godt tips og Zita høres fin ut. Jeg leste nylig The Walking Dead og ble giret på å se videre i TV-serien der jeg så kun første episode. En bedre historie enn først antatt.

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)