tirsdag 21. august 2012

Litt om film

Jeg hermer etter Knirk og skriver litt om noen filmer jeg har sett i det siste som alle kan anbefales. Jeg er i tillegg til å lese bøker veldig glad i både film og TV-serier og skrev en del mer om det i starten av denne bloggen. Det er godt mulig det kommer mer av det.

The Hunger Games - Gary RossThe Hunger Games: denne så jeg for annen gang nå i helgen og jeg må si at jeg likte den bedre enn da jeg så den på kino. Når en bok har gjort stort inntrykk på meg slik denne gjorde, er det ofte sånn at filmen må ses minst to ganger før jeg kan få inntrykk av filmen i seg selv. Sånn har ihvertfall jeg det. Jeg synes skuespillerne er veldig gode og at historien fra boken kommer godt frem. Samboeren min som ikke har lest bøkene likte den veldig godt og bekreftet altså at poenget med historien kommer frem. Det er mange interessante diskusjoner om samfunnet vårt og hvilken rolle vi har i verden som kan spinne utfra denne. Filmen er ikke like sterk som boken i mine øyne, men på en måte kan det være at filmen er mer objektiv siden den ikke fortelles innenfra et menneske, men ses mer utenfra. Knirk skrev om en oss-dem-tenkning i ungdomslitteraturen som du kan lese mer om her.

Maktens Menn - George ClooneyMaktens menn: en veldig spennende og smart film om maktens bakside på veien til Washington med gode skuespillere som blant annet George Clooney og Ryan Gosling. Gosling har blitt en ny favoritt etter å ha sett ham i flere filmer det siste året først og fremst på grunn av talent, men han er ikke så verst å se på heller må jeg innrømme:-) Her spiller han en ung pressetalsmann for en sannsynlig fremtidig presidentkandidat og får merke hvordan falskhet og manipulasjon er en del av maktspillet.




The Descendants - Alexander PayneThe Descendants: en nydelig og litt rar film om sorg og andre vanskelige følelser. En tobarnsfar blir satt på prøve når hans kone havner i koma og han står igjen alene med sine tenåringsdøtre. Det høres kanskje ikke sånn ut, men den er også ganske morsom. Også denne med George Clooney (jeg lover at det er samboeren og ikke jeg som alltid foretrekker filmene hans når vi skal velge:-)).




Moneyball - Bennett MillerMoneyball: film om baseball, men med lite baseball in action for å si det på godt norsk. Her er det taktikk og en ny type sammensetning av lag basert på statistisk analyse det handler om. Brad Pitt spiller manageren Billy Beane som tester det ut og filmen er basert på en sann historie. Underholdende og god film.




6 kommentarer:

  1. The hunger games har jeg også sett. Fim film. Skal snart leste serien, gleder meg:)

    SvarSlett
  2. Hunger Games filmen har jeg ikke skrevet om, men jeg likte den også godt. Fantastisk skuespiller som spiller Katniss. Takk for gode filmtips - her hjemme er det jeg som velger George Clooney - yummy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja jeg har ikke noe i mot det altså, men har en samboer som konsekvent velger alt med Brad Pitt og George Clooney:-) Ja, Jennifer Lawrence i Hunger Games er veldig god og gjør mye for filmen.

      Slett
  3. Hunger Games var bra, men syntes den lignet litt for mye på en annen jeg har sett. :)

    SvarSlett
  4. Ja, det kan være litt kjedelig. Hvilken da?

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)