torsdag 16. august 2012

Boktema hos Anette: 3 bøker jeg aldri vil lese

Hver uke velger Anette ut et tema som hun oppfordrer oss andre bloggere til å  blogge om sammen med henne. Denne uken var det et vanskelig, men veldig spennende tema. Hvilke 3 bøker kommer jeg aldri til å lese? Jeg liker ikke å si at jeg aldri kommer til å lese noe, men har likevel funnet 3 stykker som det er lite sannsynlig at blir lest av meg.

Den hemmelige historienDen hemmelige historien av Donna Tartt: det er lite sannsynlig at jeg gir denne boken en ny sjanse etter å ha kjedet meg gjennom 150 sider. Dette til tross for at jeg har snakket med flere som synes denne boken er fantastisk og det er en mulighet for at oversettelsen har ødelagt mye (siden de fleste som liker den har lest den på engelsk). Det er kanskje juks å ta med en bok jeg på en måte har lest, men stort sett hvis jeg legger fra meg bøker tenker jeg at jeg bare tar en pause som kan vare lenge, men likevel. Med denne tenkte jeg ikke det.


Ulysses




Ulysses av James Joyce: denne fikk jeg i presang for et par år siden av en som synes den er helt fantastisk. Jeg har aldri lest så mye som et ord av den, men jeg har hørt gang på gang om de som har gitt denne opp gjerne opptil flere ganger.

Trollbundet







Sagaen om isfolket av Margit Sandemo: jeg var vel litt for ung til å lese dem da de kom, og ser sjansene som svært små for at jeg skal gjøre det nå eller i fremtiden selv om de vel er som kultklassikere å regne. Hovedgrunnen er: 47 bøker!


13 kommentarer:

  1. Hehe, ein serie på 47 bøker kjem aldri til å bli plukka opp av meg, og eg som synes at ti er i meste lage.t Trur heller ikkje eg kjem til å plukke opp dei bøkene. Ha ein fin torsdag vidare. =)

    SvarSlett
  2. Donna Tartt har dere andre bokbloggere helt klart skremt meg fra å lese he he. Nei, takk sier jeg til den.

    Sagaen om Isfolket har jeg lest de 27 første bøkene av for 10 år siden, og for å si det så tror jeg ikke du vil bry deg om hvor mange bøker det er hvis du først setter i gang. Jeg ble bare dratt inn i Sandemos verden, sluttet brått fordi det ble litt skummelt. Jeg var nemlig helt alene hjemme noen netter mens samboeren min var på jobb. Ikke så tøff når ting blir skummelt, da hører jeg godt husets knirkelyder.

    Jeg kunne godt tenke meg å ta fatt på serien igjen egentlig. Både svigermor og svigerinnene mine har alle lest hele serien minst 3 ganger, og alle er glade i å lese så det sier vel kanskje at bøkene ikke tar spesielt lang tid å lese(eller at de er spesielt krevende for den saks skyld). Personlig liker jeg måten Sandemo har dratt inn forskjellige historiske hendelser og perioder opp gjennom tidene i denne serien, og det overnaturlige selvsagt!

    SvarSlett
  3. Sagaen om isfolket kunne jeg tnekt meg å lest en eller annen gang og Donna Tartt sin bok har jeg på ønskelisten min men vurderer å fjerne den;-)

    SvarSlett
  4. Isfolket har jeg pløyd alle 47 bøkene av sånn ca 3-4 ganger :-) Først en gang i begynnelsen av 20-åra, dernest hver gang jeg var gravid med ungene (2stk). Fjerde gangen tror jeg at jeg hoppet av halvveis :-) Tror jeg har gjort mitt på Isfolk-fronten for en stund, men ser ikke bort fra at de ikke blir pløyd igjen. Som Mari nevner over her, man blir trukket inn i en spesiell verden hvor historie går hånd i hånd med gammel overtro, sagn, hekser og overnaturlige hendelser. Faktisk eneste serieromanen jeg overhode har lest ferdig og som har fenget meg. SKal du lese bare én så anbefaler jeg denne...

    SvarSlett
  5. Donna Tartt boken skulle jeg også lese til lesesirkelen, men etter å ha lest litt anmeldelser her og der lurer jeg veldig på om den noen gang vil bli plukket opp:) Skulle da lese den på norsk, som jeg skjønner er ekstra ille å gjøre.

    Sagaen om isfolket har jeg aldri lest ferdig, men kunne godt tenkt meg å prøve meg på nytt. Jeg sluttet fordi det var så vanskelig å få tak i alle bøkene på biblioteket og da ble det lang ventetid mellom noen og da ga jeg opp.

    Ulysses av James Joyce, er jeg usikker selv om jeg kommer til å lese, skjønner man må tøffe seg litt opp før man starter ihvertfall, hehe:)

    Ønsker deg en flott dag!:)

    SvarSlett
  6. 47 bøker er da ingenting. Leste serien da jeg var 17 år,og leste opp til 3 bøker om dagen ;) Kanskje jeg skulle lest den igjen så jeg klarer målet om å lese 100 bøker? Jeg ligger nemlig 12 bøker etter...

    Donna Tart har jeg såvidt hørt om (men ikke positivt), Ulysses blir ... ikke med det første!

    SvarSlett
  7. Flott innlegg! De to første har jeg ikke hørt om før, men jeg tror nok ikke de er helt min smak heller. Den sistnevnte blir nok heller ikke lest av meg, grøsser enda på ryggen når jeg tenker på det venninnene mine fortalte fra bøkene - når vi gikk på ungdomsskolen, he he :)

    SvarSlett
  8. Ha ha, Donna Tartt må kommme på min liste også! Og jeg tror ikke jeg kommer til å komme meg igjennom Ulysses heller. Isfolket derimot, lest, slukt og lest igjen :-)

    SvarSlett
  9. Sagaen om Isfolket var en av de aller største leseropplevelsene jeg har hatt - men da var jeg rundt 17 år. Spørs om det hadde vært det samme i dag, så jeg støtter den.

    SvarSlett
  10. Jeg skjønner at Sagaen om Isfolket er lest og elsket av mange, men jeg tviler likevel på at de blir lest av meg med det første. Jeg tviler heller ikke på at jeg hadde likt bøkene hvis jeg leste dem den gangen.

    SvarSlett
  11. Jeg tror nok ikke jeg hadde falt for Isfolket dersom jeg hadde lest dem for første gang nå, men som 13 - åring var jeg helfrelst.

    SvarSlett
  12. Jeg prøvde meg også på Den hemmelige historien, og kommer ikke til å prøve igjen :-) Sagaen om Isfolket har jeg imidlertid lest, men da var jeg en 18-19 år. Den ga meg leselysten tilbake igjen etter noen år med lesetørke og da er det jo bare bra :-)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)