fredag 24. august 2012

Boktema: hva leser jeg nå?

Hver uke velger Anette ut et tema som hun oppfordrer oss andre bloggere til å  blogge om sammen med henne. Denne uken har hun gjort det veldig enkelt for oss i motsetning til forrige uke. Vi skal fortelle hvilken/hvilke bøker vi leser akkurat nå. Jeg er litt travel nå i skolestarten så rakk ikke/orket ikke å blogge i går, så det kommer en dag for sent. Jeg har lyst til å være med på dette boktemaet fordi jeg er litt frustrert over meg selv og lesingen for tiden og vil herved få det ut. Jeg holder nå på med fire bøker selv om jeg ikke kan påstå at jeg leser i alle samtidig. Jeg har to mursteiner som jeg har holdt på med i all evighet, pauser innimellom, men klarer ikke helt å gi dem opp. I tillegg har jeg i det siste gitt opp noen bøker nesten før jeg har begynt fordi leselysten er ganske laber. Jaja, til poenget, her kommer de fire heldige (les mer om bøkene ved å trykke på lenken):

The Scorpio RacesThe Scorpio Races av Maggie Stiefvater: jeg har kjøpt inn Kindle til biblioteket og dette er første bok ut jeg leser på den. Jeg er ikke mer enn 15% ut  i boken og synes den foreløpig er litt treig. Jeg har gledet meg til denne i hele sommer (bestilte den til biblioteket før ferien). Jeg har ikke lest noe av Stiefvater før, men synes hun har et fyldig og godt språk.






David CopperfieldDavid Copperfield av Charles Dickens: denne lydboken på 38 timer har jeg holdt på med lenge. Jeg har tidligere pauset og hørt en annen bok og bestemte meg her om dagen for å gjøre det igjen. Jeg vet ikke om det er oppleseren som gjør at jeg ikke kommer inn i boken eller om jeg rett og slett bare synes den er kjedelig. Jeg er halvveis og må snart bestemme meg for om jeg skal fullføre eller ikke. Det er Dickens-år i år og jeg har som et mål å lese minst en bok av forfatteren så det sitter nok langt inne å gi opp denne. Jeg håper på noen oppmuntrende ord ang. denne altså:-)

A Clash of Kings (A Song of Ice and Fire, #2)



Clash of Kings av George R.R.Martin: jeg elsker Game of Thrones TV-serien, men av en eller annen grunn går det litt mer trått med bøkene (det smerter meg nesten å si det;-)), og spesielt bok to. Jeg er over halvveis og bestemte meg for å vente til del to av bok to kommer på norsk som jo er i disse dager, før jeg leser videre. Det er voldsomt mange personer og konflikter å holde styr på her og jeg synes det går lettere på norsk. Jeg leste denne på Ipad og den egner seg dårlig for lesing i solen, så det ble naturlig nok en pause i sommer og da var det gjort.




Harry Potter and the philosopher's stoneHarry Potter and the Philosopher's Stone av J.K.Rowling: sist men ikke minst. Jeg kjøpte denne på lydbok for en tid tilbake og fant ut at dette definitivt var tiden for et etterlengtet gjensyn med Harry og de andre. Jeg har faktisk kun lest denne første boken på norsk tidligere. Stephen Fry er oppleser, og det er en fryd å høre på. I dag humret jeg av Hagrid mens jeg satt på bussen til jobb (jeg hadde glemt hvor godt jeg likte han), og frydet meg over familien Dursley sin desperate og nytteløse kamp for å komme unna de brevene fra Hogwarths. Det er forresten ganske morsomt hvordan jeg kan skrive om Harry Potter å forvente at sikkert ihvertfall halvparten av dere vet hva jeg snakker om. Jeg er forøvrig veldig takknemlig for at jeg er så barnslig at jeg kan glede meg stort over disse bøkene:-)

2 kommentarer:

  1. Hei, jeg skjønner helt klart hva du snakker om når du sier det går litt trått med Game of Thrones bøkene. Historiene er jo fantastiske, men det var DVDen som lettere satt meg inn i hvem alle var som gjorde at jeg kom gjennom første boka. Da han introduserte nye karakterer i neste bok kapitulerte jeg litt. Jeg vet det er en fantastisk fortelling - men en overbefolket en. Lykke til med alle fire bøkene. Det er jo lov å avbryte også da, om det blir for kjedelig. Leselysten kommer jo tross alt først.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i grunn godt å høre at noen andre også har det sånn. Jeg gir den nok et forsøk til etterhvert. Jeg så TV-serien først på sesong 1 og skulle lese bok to før sesong 2, men det rakk jeg aldri:-)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)