onsdag 1. februar 2012

Noe å glede seg til i februar

Her kommer en liten oversikt over utgivelser jeg har merket meg spesielt i denne måneden:


1. februar: Mørk engel, første bok i serien Ønskemesterens datter av Laini Taylor. Denne boken har fått veldig rosende omtaler hos flere bloggere etter at den kom ut i fjor på engelsk ved navnet Daughter of Smoke and Bone, og i dag kommer den faktisk ut på norsk. Jeg har vært så heldig å få et eksemplar og er i gang med å lese den. Foreløpig er den veldig lovende, bare synd jeg har hatt så liten tid og overskudd til å lese den siste uken. 




17. februar: Jussi Adler-Olsen sin Journal 64 om Avdeling Q kommer. Bøkene om Avdeling Q har ikke skuffet så langt, de har heller nesten bare blitt bedre, så denne har jeg stor tro på.





20. februarKongenes kamp av George R.R. Martin, del 1 av bok 2 på norsk. Jeg har fortsatt igjen å lese del 2 av bok 1, men gleder meg til denne kommer. Jeg har sett et par steder at folk mener oversettelsen ikke er noe god, men jeg er ikke enig. Jeg har jo ikke lest den på originalspråket, men har sett serien Game of Thrones og har ikke reagert på språket i det jeg har lest. (Det er ikke lagt ut noe omslag enda, derfor omslaget til forrige bok.)






28. februar:  Pandemonium, andre bok i Lauren Oliver sin Delirium-serie kommer. Jeg var ikke overbegeistret for første bok, Delirium, men synes likevel den var spennende. Jeg må nok vite hva som skjer videre.





Edit: Jeg oppdaget akkurat at Aina Basso kommer med ny historisk ungdomsbok denne måneden, Inn i elden. Gleder meg. Hennes bok, Ingen må vite, er utrolig fin og vond. I tillegg har et par bøker som opprinnelig stod under mars på min side, endret utgivelse til februar. Se endringene på min Noe å glede seg til i 2012-side. Bokelskerinnen har laget en innlegg over bøker denne måneden og Mari har laget et innlegg med månedens ungdomsbøker.

På filmfronten kommer det også en del spennende, her er et lite utvalg (premieredatoene er Bergen kino sine datoer, men lenkene er til filmweb der du kan se når din lokale kino setter opp filmen):

Jernkvinnen, om Margaret Thatcher med Meryl Streep i hovedrollen. Hun er spådd å bli årets Oscarvinner for denne rolleprestasjonen. (Premiere 3.2.)

Mamma Gogo, islandsk film som er en hyllest til regissørens mor som han mistet til Alzheimers, men den er også en satire over finanskrisen og filmindustrien. Høres fin og annerledes ut:-) (Premiere 10.2)

Kompani Orheim, ny film om Jarle Klepp, basert på Tore Renbergs roman ved samme navn. (Premiere 17.2)


The Artist, kritikerrost hyllest til stumfilmen og 1920-tallets Hollywood. (Premiere 24.2)


Hva gleder du deg mest til i februar?

2 kommentarer:

  1. Åhh.. Og jeg som ikke må kjøpe bøker :/ tror ikke den holder så lenge xD

    Vil så gjerne lese disse bøkene.. Eller jeg kunne tenkt meg Game of Thrones bøkene, Mørk engel og Pandemonium :)

    Elsker de norske coverne av Game of Thrones.. :D

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg veldig til Mørk Engel, men har boken på engelsk. Lauren Olivers bøker må jeg også få lest etter hvert.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)