mandag 8. august 2011

Delirium av Lauren Oliver

Delirium er første bok i en dystopisk trilogi av Lauren Oliver. I denne boken er det kjærligheten som er fienden. Kjærlighet regnes som en sykdom som driver deg til vanvidd og som alle må kureres for hvis de skal fungere sammen. Kuren består av en operasjon som utføres på alle personer når de fyller 18 år. I enkelte krisetilfeller må kuren fremskyndes og for noen få er det allerede for sent. Hovedpersonen er 17 år gamle Lena som bor sammen med sin tante og onkel etter at faren døde og moren deretter tok livet av seg, i følge ryktene, fordi hun var infisert med sykdommen, amor deliria nervosa. Lena er livredd for å bli som moren og kan ikke vente på å få utført operasjonen. Venninnen Hana er ikke like overbevist og sår noen spirer i hodet til Lena. Kanskje er ikke alt sånn som de har blitt fortalt. Og selvfølgelig skjer det som ikke skulle skje, Lena møter en gutt...

Jeg har siden jeg leste The Hunger Games av Suzanne Collins vært ekstra fascinert av "sjangeren", men har ennå ikke funnet noe jeg liker fullt så godt. Samfunnet som er beskrevet her er også av den totalitære sorten. Her skal myndighetene ha full kontroll over all informasjon og opplæring som gis til befolkningene, ingen "ukurerte" får være ute etter et visst klokkeslett, fester, musikk og dans er stort sett helt ulovlig. Før de blir operert skal de undersøkes så ingen ukorrekte tanker er plantet i hodene deres. Etter operasjonen er alle følelsesløse roboter som mye lettere kan styres. Jeg kjente jeg følte meg helt kvalt etterhvert som jeg leste om dette samfunnet. Å ikke kunne si det man mener, alle går rundt med de samme oppfatningene, ikke vise følelser, leve under konstant overvåkning osv. Desverre er det jo sånn at mange i verden lever under lignende forhold. Det er gjerne lettere for oss å forestille oss det når det er lagt til vår del, altså den vestlige delen av verden. I motsetning til The Hunger Games fikk jeg ikke like stor klump i magen og jeg synes heller ikke dette samfunnet virker som en realistisk trussel noengang i fremtiden. Likevel stusset jeg da jeg leste symptomene på amor deliria nervosa, altså kjærlighet, for det lignet mistenkelig på symptomene på en sykdom ja:-) Jeg synes uansett at konseptet er veldig bra, men at handlingen underveis var litt kjedelig. Det var en del små partier jeg nesten vurderte å hoppe over og ihvertfall skumme meg fort gjennom. Kjærlighetshistorien og slutten på boken trekker opp og gjør at jeg nok vil lese videre i denne serien når neste bok kommer, selv om denne faktisk kan stå alene. Jeg er heller ikke skremt fra å lese forfatterens bok, Before I Fall som står i bokhyllen:-) 

3,5 av 5 mulige poeng

6 kommentarer:

  1. Personlig likte jeg "Delirium" veldig godt og jeg klarer nesten ikke vente til neste bok. Spesielt pga. cliffhangeren...

    SvarSlett
  2. Fin anmeldelse, Silje.

    Delirium er så langt på min topp 10 liste for i år :) Jeg likte den veldig godt og gleder meg som Maria veldig til oppfølgeren kommer.

    SvarSlett
  3. Hehe, jeg har knapt lest 10 bøker i år, så den kommer på min topp 10 også;-) Jeg er som nevnt tidligere inne i en veldig dårlig leseperiode og er redd for at alle bøker jeg leser får lide noe under det. Jeg har så langt i år ikke lest en eneste bok som har fenget meg fullstendig, men kun i perioder. Gleder meg til å komme ut av denne tilsynelatende evige ammetåken:-) Er imponert over deg Mari som får lest så mye med ny baby og et barn i hus fra før.

    SvarSlett
  4. Det er jeg egentlig selv også, Silje he he. Vet ikke helt hvordan jeg får det til.

    Kanskje du må finne den ene gode boken som gir deg lesegleden tilbake? Har du forresten hørt om Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor? Jeg postet traileren til boken i går. Hvis du tror det kan være noe som fenger deg og lesegleden din så gi meg et pip så kan jeg sende deg min lesekopi.

    SvarSlett
  5. Fin anmeldelse, Silje! Har du lest Divergent ennå? Hvis ikke så anbefaler jeg den på det varmeste, det er også en dystopi (Jeg likte den bedre enn Hunger Games).

    SvarSlett
  6. Nei, Divergent har jeg ikke lest og heller ikke lest om. Skal sjekke den ut. Takk for tilbud om bok Mari, skal sjekke den ut også.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)