tirsdag 22. november 2011

Topp ti på tirsdag

The Broke and the Bookish lager hver tirsdag en topp ti-liste med ulike boktemaer. Jeg er veldig glad i lister og prøver å gjøre det samme ihvertfall noen tirdager. Jeg gjør som Julie på Julies bokbabbel og lager mine egne temaer, velger blant The Broke and the Bookish sine tidligere temaer oftere enn at jeg tar deres tema for dagen. Forrige uke lagde jeg liste over bokserier jeg har begynt på, men ikke fortsatt på. Denne uken er temaet bokserier jeg har lyst til å begynne på.

Omslaget på denne er helt fantastisk og innholdet virker spennende og annerledes.
Denne er det mange som skryter av og har lagt merke til at mange trekker frem språket og kjærlighetshistorien, så er spent på den.
3. Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor:
Spesielt etter Mari sin omtale og deretter Silje, må jeg bare lese denne. Den skal komme til norsk nå på nyåret, så lurer på å prøve meg på den.
Veldig stemningsfullt omslag på denne og glad som jeg er i dystopier virker denne spennende.
Har kun lest en av disse bøkene da jeg gikk på ungdomsskolen og var ganske fascinert. Forfatteren og verket er jo både en nasjonal klassiker og ikke minst lokal.
Denne har jeg tenkt på å lese i åresvis og min søster har anbefalt den igjen og igjen. Det var tross alt hun som overtalte meg til å lese Harry Potter som nå er blant mine aller største favoritter. Lurer forresten på hva som skjedde med filmatiseringen av disse.
Enda en dystopisk serie som frister først og fremst på grunn av konseptet, men også grunnet gode omtaler.
Dystopisk serie som har et lignende konsept til Lauren Oliver sin Delirium-serie.
9. The Kingkiller Chronicle - Patrick Rothfuss:
Dette skal være fantasy av ypperste klasse som selvfølgelig frister veldig. Denne skal visstnok også komme på norsk til neste år.
Jeg har første boken i den nye YA-serien til Kelley Armstrong i bokhyllen. Jeg likte den forrige trilogien veldig godt, så denne må jo leses.




Jeg kunne tatt med mange flere, men det ble disse jeg har mest lyst til å lese nå for tiden. Jeg ser at mange av de på listen har kommet på norsk eller skal komme. Jeg leser gjerne på engelsk, men må innrømme at jeg ofte synes det er lettere på norsk og så er jeg veldig nysgjerrig på de bøkene som blir oversatt.

4 kommentarer:

  1. Fin liste! Når det gjelder serier jeg har lyst til å begynne på, gjelder det nesten alle på lista jeg har skrevet over dystopiske romaner... :P Ellers kunne jeg tenke meg å lese flere episke fantasy-serier, blant annet The Wheel of Time av Robert Jordan. Jo, også må jeg ikke glemme Discworld-serien til Terry Pratchett.

    SvarSlett
  2. Her var det mye spennende. Heaven av Marzi er forøvrig en frittstående bok. Jeg trodde det var første i en serie, men i den neste boken til forfatteren er det visst helt nye personer og jeg tror ikke bøkene henger sammen. Jeg har lyst til å starte på Armstrongs Otherworld - serie etter hvert.

    SvarSlett
  3. Finfin liste, flere av disse seriene/bøkene har jeg lest og likt :)

    SvarSlett
  4. Kunne nok laget en egen liste med bare dystopiske serier jeg vil lese. Greit at en av de ikke er en serie, så kan jeg kanskje lese videre i en annen serie istedenfor. Har lyst til å lese både Pratchett og Robert Jordan, men tror det får holde med George Martin og ev. Patrick Rothfuss foreløpig:-)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)