tirsdag 24. januar 2012

Topp ti på tirsdag

The Broke and the Bookish lager hver tirsdag en topp ti-liste med ulike boktemaer. Jeg er veldig glad i lister og prøver å gjøre det samme ihvertfall noen tirdager. Jeg gjør som Julie på Julies bokbabbel og lager mine egne temaer, eller velger blant The Broke and the Bookish sine tidligere temaer oftere enn at jeg tar deres tema for uken. Jeg tar opp tråden fra forrige gang og fortsetter med: topp ti bøker jeg vil anbefale for deg som ikke leser...en sjanger, denne gangen er det ungdomsbøker. Listen er også delvis inspirert av Nina på Lost in the pages som har liste over bøker som tar opp alvorlige temaer. Mange voksne er skeptiske til ungdomsbøker, men veldig mange av dem tar opp alvorlige temaer på en like god måte som voksenbøker, bare at det handler om ungdom.




1. Vinterjenter av Laurie Halse Anderson:
Dette er en veldig sterk bok om spiseforstyrrelser som ga meg en annen og dypere forståelse enn jeg har hatt tidligere. Det er utrolig realistisk og vondt å lese om en tenårings innerste mørke og selvdestruktive tanker.


2. 13 Reasons Why av Jay Asher: 
Denne er ikke like mørk som boken over, men har et minst like alvorlig tema, selvmord, som tas opp på en annerledes og "fiffig" måte. Oppbyggingen i boken gjør den like spennende som en krim, mens den samtidig er ubehagelig og du ikke helt vet om du vil vite mer. Det viktigste boken får frem er hvordan de små og tilsynelatende ubetydelige tingene vi sier og gjør eller kanskje ikke sier og gjør, kan være veldig betydelige for andre. At den er bygget opp som den er kan gjøre det enklere å få flere til å lese den, for den er veldig spennende og umulig å legge fra seg.


3. Ingen ild tenner stjernene av Tor Fretheim:
Nok en veldig sterk bok om et tabubelagt tema, incest. Boken er tilrettelagt med enkel tekst og dette synes jeg har en effektfull virkning for boken. Den blir poetisk og mye fortelles mellom linjene, selv om noe også sies veldig direkte.


4. Ingen må vite av Aina Basso:
Denne boken har mange likhetstrekk til den over, både i form og tematikk. Denne har handling fra 1700-tallet fra en liten bygd i Norge. Samtidig som den er vond og urettferdig er det også en vakker kjærlighetshistorie. Boken er gitt ut som en poetisk roman med et vakkert språk og korte kapitler.


5. Stolen av Lucy Christopher:
En veldig interessant og god bok som gir deg en bedre forståelse av Stockholmsyndromet. En jente blir kidnappet og tatt med ut i Australias ørken der hun blir tvunget til å bli bedre kjent med sin kidnapper. Forfatteren beskriver landskapet så godt at jeg fortsatt husker hvordan det var der ute i ørkenen.


6. Harry Potter av J.K.Rowling:
Denne serien tar jeg med fordi de er blant mine favoritter og mange som leser fantasy, eller bare elsker Ringenes herre-trilogien, er skeptisk til disse fantastiske bøkene og tror de bare er for barn. For de to første bøkene stemmer det kanskje delvis, men etterhvert blir de mørkere og bedre. Jeg var solgt etter første bok og har ingenting i mot å finne frem til det eventyrlystne barnet i meg:-) Disse bøkene har et rikt univers og karaktergalleri og jeg ble stadig vekk overrasket og underholdt av alle de kreative løsningene og ideene Rowling kom opp med i løpet av serien. 


7. Dødslekene av Suzanne Collins:
Jeg har vanskelig for å komme utenom denne første boken i trilogien som fullstendig tok innersvingen på meg. Den er ikke så "realistisk" og nær som mange av de andre bøkene på denne listen, men derimot full av action, uhygge og spenning. Jeg var langt inne i boken da jeg leste og da jeg ikke leste tenkte jeg bare på å komme tilbake dit. Ikke for at det var et spesielt hyggelig sted å være, men fordi jeg ikke ville la ungdommene være alene i "Dødslekene" for lenge. Det er fascinerende hvordan Collins klarer å skrive om et spill som går ut på at ungdommer dreper hverandre uten at det blir for makabert og grafisk. Det bidrar til at man lettere ser menneskene og ondskapen bak alt sammen og ikke bare blod og gørr. De to neste bøkene var ikke fullt like gode som denne, men absolutt verdt å lese.    


8. Slam av Nick Hornby:
Til dere som liker Nick Hornby, ikke la vær å lese denne fordi det er gitt ut som en ungdomsbok. Denne er et godt eksempel på at forskjellen først og fremst er hovedpersonens alder. Boken tar opp tenåringsgraviditet og gir et humoristisk bilde av en forvirret ung tenåringsgutts liv. Nok en gang klarer Hornby å ta opp et alvorlig tema med humor på en veldig god måte.


9. Darlah - 172 timer på månen av Johan Harstad:
Denne har jeg anbefalt tidligere og den er i en litt annen kategori enn mange av de andre. Dette er en science-fiction-bok, så den er kanskje til de som er skeptisk til begge eller en av sjangrene. Jeg liker veldig godt Harstad sin skrivemåte og i denne boken skaper han en uhyggelig stemning som får deg til å grøsse. Denne spennende og skumle boken har blitt oversatt og gis ut på engelsk i år i følge Goodreads.


10. Himmelen begynner her av Jandy Nelson:
Jeg er faktisk ikke helt ferdig med denne boken, men jeg liker den så godt at jeg må ha den med (da med et lite forbehold om at slutten ikke ødelegger boken totalt:-)). Boken er nydelig og trist om en ung jentes sorg over søsterens død, men samtidig morsom og en av de varmeste bøkene jeg har lest på lenge. Den har et godt språk og bobler over av følelser;-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)