tirsdag 17. august 2021

Samlesing Bokbloggerprisen: Hør her´a

Denne uken starter samlesingen av Hør her´a av Gulraiz Sharif. Boken er nominert til Bokbloggerprisen 2020 i en rullerende kategori, som i år er ungdomsbøker. Bokbloggere på ulike plattformer er med på å nominere, samlese og deretter stemme frem hvilken bok som til slutt går av med seieren. Samlesingen er forhåpentligvis med på å gi bøkene litt lenger levetid ved å få flere til å lese dem og omtale dem på ulike plattformer. Det er også grunnen til at prisen deles ut så sent som i september året etter utgivelsesåret. Hver av de 9 nominerte bøkene skal få sin fortjente plass i solen.

Jeg er så heldig å ha fått ansvar for samlesingen av denne rundens bok. Det vil si at jeg har skrevet en tekst om boken som deles på prisens nettside, og så kan andre som leser og skriver om boken dele sitt innlegg eller tekst i kommentarfeltet. For å lese mer om prisen finner du også informasjon på prisens hjemmeside. Her kommer min tekst om boken:


Sommerferie, as. Veldig deilig for norske nordmenn, men jeg lover deg ikke noe deilig for oss utlendinger uten penger! Hva skal vi gjøre da? De har sånn sjøhytte, fjellhytte, havhytte, fastlandshytte, kysthytte, sånn der læreren lærte oss, ja, sånn derre skjærgårdshytte, mann! Pluss Sverigehytte, du vet Nesoddenhytte. Tenk deg, de har hytte rett ved Oslo! Ikke at alle norske nordmenn kommer fra Oslo, men da jeg hørte det, jeg holdt på å pææse ut. Liksom, du vil ha utedo, du bare kjører litt bort fra Oslo til utedo. Og så er de der i flere uker. De plasserer de hvite og rosa rompene sine på sånne dritskumle svarte hull, og så er det et lass med dritt under dem. Jeg får hjerteattakk av de doene, jeg får sånn noia, mann (side 7).




Mahmoud er 15 år og bor i en blokkleilighet i Oslo sammen med foreldrene sine og lillebror Ali. Han ser for seg en rolig og litt kjedelig sommerferie i blokken med kompisen Arif, men denne sommeren skal vise seg å bli litt annerledes. Onkel ji kommer på besøk fra Pakistan og Mahmoud får i oppgave å vise ham rundt i Oslo. Det oppstår mange komiske situasjoner i onkelen sitt møte med Norge. For eksempel da han for første gang ser jenter sole seg toppløs i parken. Det er mye som er annerledes i Norge, og onkel ji legger også merke til at lillebror Ali ikke oppfører seg sånn som gutter skal.


Språket og formen i boken er, som du kan se i utdraget over, Mahmoud sin tankestrøm i høyt tempo, skrevet på slang. Det kan muligens være krevende å lese. I starten kan den oppleves litt uoversiktlig. Den har hovedvekt på tanker omkring og harselering med både nordmenn og pakistanere, og den gaper over mange tema. Etterhvert tar boken en litt annen form og handler mest om Mahmoud sitt forhold til familien, der spesielt forholdet mellom han og lillebror Ali blir satt på prøve. Selv hørte jeg boken på lydbok, og det kan absolutt anbefales. 

Oppvekst og identitet er et viktig, men ikke originalt tema i en ungdomsbok. Hør her´a oppleves likevel som forfriskende og nyskapende. Den er full av varme og humor og det er umulig å ikke bli glad i familien til Mahmoud. I tillegg gir den både et innblikk i hvordan det er å være barn av innvandrere i Norge og et utenfrablikk på norske nordmenn (som Mahmoud kaller det). Mer enn dette vil jeg ikke avsløre fra boken, for den må du rett og sett bare lese selv!

Hør her´a er Sharifs debutbok og har både vunnet og vært nominert til flere priser i tillegg til Bokbloggerprisen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)