mandag 2. januar 2012

Leseåret 2011

Godt nyttår alle sammen! Håper dere har hatt en fin jul og ferie. Nå er det et nytt år og ikke minst leseår, og jeg tror det er sjelden jeg har sett så mye frem til et leseår som dette. Det har nok mye med at leselysten har kommet tilbake de siste månedene og det er utrolig mange bøker både i bokhyllen og som skal bli utgitt fremover som frister. Men før jeg ser fremover skal jeg se litt tilbake på leseåret 2011 med noen kåringer og om jeg har nådd noen av målene mine.

En kort oppsummering med fakta og tall fra 2011 da jeg leste 30 bøker:
Kvinner/menn: 22/8
Norske: 5
Nasjonaliteter: 7 (Norge, Danmark, USA, Irland, Storbritannia, Australia)
På engelsk: 9
Klassikere: 1
Uavsluttede bøker: 1

Jeg klarte målet mitt om å lese to bøker av norske kvinnelig forfattere og halvparten av målet om å lese to klassikere. Jeg la vekk en bok, og selv om det er fremgang kunne jeg nok lagt fra meg noen flere middelmådige bøker som ikke fenget og tok lang tid å lese. Jeg måtte også nedjustere mål om antall bøker fra 40 til 30 fordi det stod så dårlig til med leselysten store deler av året. Jeg dveler ikke ved de målene jeg ikke har nådd, men ser heller frem mot nye mål og leseopplevelser. Her er fjorårets beste:



Årets norske:
Bli hvis du kan. Reis hvis du må. av Helga Flatland

Årets dystopiske:
Cassias valg av Ally Condie
Denne likte jeg veldig godt og den fikk æren av å bli årets siste bok. Omtale kommer snart.

Årets lydbok:
From Dead to Worse av Charlaine Harris
Jeg hørte tre av bøkene om Sookie i fjor og dette var en utrolig morsom opplevelse med ordentlig sørstatsdialekt.

Årets seriestart:
I vargens tid av George R.R. Martin

Årets slukebok:
Mus av Gordon Reece

Uhyggelig og god ungdomsbok

Årets fineste:
Himmelfallen av Brian Selznick
Veldig fin bok der historiene fortelles både med tekst og tegninger

Årets krim:
Flaskepost fra P av Jussi Adler-Olsen

Jeg vil også nevne Becca Fitzpatrick sine bøker i Hush hush-serien som kunne kommet under både årets seriestart og slukebok og Høsten av Jan Henrik Nielsen under årets norske.



4 kommentarer:

  1. Godt Nyttår!
    Nå minte du meg på at Jussis siste Journal64 sikkert blir oversatt iår. Det gleder jeg meg til. Kunne nok ha lest den på dansk, men vil gjerne fortsette med lydbøkene.
    Heier for at alle lesedrømmer oppfylles i 2012 -)

    SvarSlett
  2. Jeg har lest fire av bøkene du nevner her, "I vargens tid" er jeg fortsatt ikke ferdig med men jeg liker den.

    Fin oversikt over fjorårets favoritter :)

    SvarSlett
  3. Cassias valg er en fin bok. Min anmeldelse kan du lese her: http://elinstankesprell.blogspot.com/2012/01/bok-anmeldelse-cassias-valg.html
    Hvis du har lyst:)

    SvarSlett
  4. Ingalill: jeg gleder meg også til Journal64 og venter til den kommer på norsk.

    Mari: jeg er jo egentlig ikke ferdig med Game of Thrones siden jeg kun har lest del 1 på norsk. Har en hel bok igjen og grunnen til at jeg ikke har begynt på den er mye fordi jeg har sett TV-serien og vet alt som skjer, men vil ikke hoppe over den før jeg begynner på bok 2 som jeg har på Ipaden:-)

    Elin: jeg vil gjerne lese anmeldelsen din:-) Cassias valg var også min siste bok i 2011.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)