mandag 9. januar 2012

Matched - Cassias valg - en anmeldelse

Matched - Cassias valg  av Ally Condie ble fjorårets siste leste bok og det var en verdig avslutning på leseåret. I boken møter vi et samfunn som bestemmer det meste i livet ditt, hvem du skal elske, hvor du skal bo, jobbe, hva du skal lese og når du skal dø. For alle ungdommene holdes det en matchingsbankett der du blir matchet med den du etterhvert skal leve resten av livet ditt med. Cassia har alltid stolt på at Samfunnet tar de rette valgene for henne og alle andre og er lettet etter sin bankett der hun er så heldig å bli matchet med sin egen bestevenn Xander. Da hun etterpå skal se på minnebrikken om Xander dukker det opp et annet ansikt i tillegg, og det er da tvilen kommer og problemene starter for Cassia og familien hennes.

Denne boken er nesten skremmende lik Lauren Oliver sin Delirium som jeg leste i sommer og derfor blir en sammenligning uunngåelig. Det ville kanskje være naturlig at jeg da likte den jeg leste først best, men det er faktisk motsatt. Nå var jeg ikke overbegeistret for Delirium, men likte godt konseptet, så kanskje ikke så rart likevel. Jeg synes Cassias valg er en bedre og mer fengende historie. I begge bøkene går hovedpersonen gjennom en prosess fra å stole fullt og helt på myndighetene sine strenge rammer og avgjørelser, til å bli mer og mer kritisk. Også i begge bøkene forelsker hun seg i feil og "ulovlig" person som mange ganger før har vært grunnlag for både god og mindre god litteratur. Hovedforskjellen mellom de to er at jeg synes Cassias valg har bedre flyt i historien og det er ingen partier der det stopper opp for den er aldri kjedelig. I tillegg synes jeg den har et bedre og mer spennende persongalleri med Cassias familie (mor, far, bestefar og bror) og de to guttene. Jeg synes forfatteren med sitt gode språk kunne tatt seg råd til å gå enda dypere inn i spesielt forholdet mellom barndomsvennene Xander og Cassia for å få bedre frem det sterke båndet som virket å skulle være mellom dem. Det er jo bare første bok i en trilogi, så kanskje det kommer. Ally Condie har et språk som balanserer fint innenfor å bli klisjefullt og klissete, har fine metaforer, og beskriver godt følelser og mellommenneskelige forhold.

Boken er ubehagelig lesning om et samfunn der ingen har fri vilje. Mens jeg leste boken bygget det seg opp en følelse av sinne og motstand inni meg akkurat som hos Cassia. Samfunnet har mange måter å hjernevaske sine innbyggere og ikke minst kvitte seg med eller straffe de som ikke gjør som de blir bedt om, uten at folk flest får det med seg. Jeg kan ikke unngå å tenke spesielt på Nord-Korea, men også andre steder der lignende samfunn eksisterer uten at vi vet særlig mye om hva som foregår.  I denne boken finnes det ingen forklaring eller bakgrunnshistorie på hvordan dette samfunnet oppstod, så her er det forhåpentligvis mye å se frem til i de to neste bøkene. I motsetning til en del andre ungdomsserier der trekantdrama og kjærlighetshistorien for meg har vært et lite irritasjonsmoment og virket unødvendig, er den her helt essensiell for historien samtidig som det overordnede fortsatt er kampen mot Samfunnet. Bok nummer to, Crossed, har kommet på engelsk og kommer på norsk i mai.



Tittel: Matched - Cassias valg
Forfatter: Ally Condie
Forlag: Mangschou
År: 2011 (på norsk, originalutg. 2010) 
Sidetall: 392
Kilde: mottatt fra forlaget

4 kommentarer:

  1. Fin omtale, jeg ser at vi har opplevd boka ganske så likt :-) Jeg har ikke lest Delirium, men jeg har den på Kindelen min.

    SvarSlett
  2. Jeg synes boka var helt ok, men jeg synes at forfatteren skulle ha vist litt mer frem forholdet mellom Cassia og Xander. Jeg følte ikke at de hadde ett så sterkt forholdt egentlig. De er jo barndomsvenner. Skulle ønske forfatteren hadde gjort mer ut av det:)

    SvarSlett
  3. Den boka er veldig god, veldig spennande og eg er heilt enig i omtalen din. =)

    SvarSlett
  4. Hei Xander får mye mer plass i tredje bok forteller Ally Condie i intervjuer. Hilsen forlaget

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)