tirsdag 10. juli 2012

Bokanmeldelse: Flukten av Ally Condie



I Flukten følger vi Cassia, Ky og Xander fra første bok i serien, Cassias valg. Hvis du ikke har lest Cassias valg kan denne omtalen inneholde spoilere fra den, så jeg anbefaler deg da å heller lese min omtale her. Både Cassia og Ky har forlatt hjembyen sin hver for seg, Ky er sendt vekk under skalkeskjulet at han skal forsvare Samfunnet, mens Cassia har dratt for å finne ham.  I denne boken følger vi både Ky og Cassia i hver sine kapitler i motsetning til den forrige der vi fulgte bare Cassia.
Crossed. Flukten

Jeg har gledet meg veldig til denne boken, og selv om forventningene var skrudd noe ned etter en del lunkne tilbakemeldinger jeg har lest og hørt, ble jeg litt skuffet. Jeg må innrømme at jeg kjedet meg flere ganger i løpet av lesingen. Det skjer gjerne med trilogier at bok nummer to blir en slags transportetappe mellom start og slutt og det er kanskje det denne føles som. Det er mye "snakk" og ikke så mye handling. Det vil si at vi blir bedre kjent med karakterene og spesielt Ky, og ellers med Samfunnet og hva som befinner seg utenfor Samfunnets "trygge" rammer der opprørerne og de utenforstående befinner seg. Det er egentlig ikke noe galt i det, men jeg kunne ihvertfall ønsket meg en mindre stillestående og innadvendt bok der det skjedde noe mer enn bare vandring i fjellet, filosofering og bakgrunnshistorier. Den første boken legger også på mange måter opp til at det skal brake løs etter at Ky blir sendt bort og Cassia tar opp jakten på ham, og så gjør det ikke det. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at siste og avsluttende bok må inneholde mer action:-)

Det poetiske språket til Condie som jeg likte så godt i den forrige boken tok også litt overhånd i denne oppfølgeren. Det ble rett og lett en smule for mange dikt og kjærlighetserklæringer for min smak. På den annen side er språket fortsatt bokens store styrke og kjedelig eller ikke, boken er lett å komme seg gjennom. Den spesielle stemningen hun skapte i første boken er heldigvis også bevart og er nok enda viktigere i denne boken der det skjer mindre og handlingen for det meste foregår i et øde fjellandskap.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg gleder meg veldig til siste bok i serien som kommer på engelsk i november i år og på norsk i mai 2013. Under omtalen min av Cassias valg fikk jeg forresten en kommentar fra forlaget om at siste boken skal utforske forholdet mellom barndomsvennene Xander og Cassia mer, noe som jeg savnet i den første boken.

Tittel: Flukten
Forfatter: Ally Condie
Årstall: 2012
Forlag: Mangschou
Kilde: mottatt fra forlaget


3 kommentarer:

  1. Denne boka gler eg meg til, sjølv om eg har lest mange omtalar lik denne, men når eg har byrja på ein triologi, må eg avslutte! =)

    SvarSlett
  2. Fin omtale, Silje :-) Jeg likte denne godt, og ser frem til den siste boken i serien.

    SvarSlett
  3. Gleder meg til avslutningen. Enig med deg, dette er liksom boka i mellom. Føles mest som leddet mellom begynnelse og slutt, ikke som noe bra på egen hånd. Den trekker litt ut, men er fortsatt fin. :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)