torsdag 30. juni 2011

Status leseåret 2011

Siden vi nå er halveis inn i 2011 er det på tide med en liten oppdatering. Leseåret 2011 har for min del vært ganske bedrøvelig til nå. Dette skyldes først og fremst min manglende leselyst og entusiasme. Jeg har lest få bøker hittil og skal slite med å fullføre utfordringene mine. Jeg håper og tror at det skal ta seg opp nå når ammetåken har lettet og hverdagen begynner:-) Jeg har begynt å jobbe igjen og er så heldig å kunne lese litt på jobben. Og det å jobbe på et bibliotek er også veldig inspirerende for leselysten. Her er en liten oppsummering av årets leseutfordringer:

1. Lese minst to klassikere: Har foreløpig ikke lest noen
2. Lese minst to bøker av en kvinnelig norsk forfatter: har lest en; Mirakel av Renate Nedregaard og denne skal jeg ihvetfall klare.
3. Se mindre på tv og lese mer: har desverre ikke helt klart dette, men har sett en del på DVD, film og tv-serier istedenfor å bare zappe og å se på tull.
4. Bli flinkere til å legge fra meg bøker som ikke treffer (dette gjør jeg nesten aldri): har ikke lagt fra meg noen bøker så langt, og er forsåvidt glad for at jeg fortsatte på de bøkene jeg vurderte å legge fra meg.
5. Lese minst to sakprosa-bøker: jeg har begynt på en, men lot samboeren min få lese den først;-) Det teller vel ikke, men satser på å lese den snart.
6. Lese mer papiraviser: jeg har stort sett ikke kommet lenger enn til de første sidene og deretter hoppet til kryssordet
7. Først og fremst velge bøker utfra hva jeg helst vil lese og ikke hva jeg burde lese: jeg tenker fortsatt litt på hva jeg burde lese og skal forsvare valg av bok på en eller annen måte, men tror jeg har blitt en del flinkere til å velge først og fremst ut fra lyst.
8. Bli med på Off the Shelf-utfordringen som går ut på å lese flest mulig bøker fra egen bokhylle. Det vil si bøker kjøpt inn før 2011. Jeg satser på nivå 2 som er 15 bøker fra egen bokhylle: Jeg har så langt lest 4 bøker fra egen bokhylle. Jeg kommer her til å ta med bøker fra min Skal lese-hylle på bokelskere eller Goodreads, selv om det er bøker fra bibliotekets hylle og ikke min egen.
9. Jeg har satt ned målet om antall leste bøker fra 45 til 30 bøker på Goodeads: til nå har jeg kun lest 9, men satser på å klare dette likevel.
9. Jeg vil også melde meg på Bokelskerinnens Les en debutant-utfordring for norske debutanter gitt ut i 2010 og 2011: her har jeg lest to bøker så langt og holder på med en novellesamling. Har også et par på leselisten min så satser på å klare 6 stk.

 Noen ande som henger etter med utfordringene sine eller ligger dere langt foran?

1 kommentar:

  1. Mine mål var som følger:

    I 2011 har jeg lyst til å lese:
    mer norsk (ja, det har jeg gjort!)
    mer nordisk (ja, litt)
    mer fantasy (Ja!!)
    mer Lessing og Enquist (ehm..hm..nei)
    flere nyutgivelser (altså bøker fra 2011, både norske og utenlandske)- (njaei...)
    flere debutanter (ja, det har jeg gjort!)
    mer Alice Hoffman (Ja, men jeg er lei)
    en eller to afrikanske romaner (nei, men de er innkjøpt og står i hylla)

    Og dette betyr:
    mindre utenlandske forfattere og oversatt litteratur, mindre ungdomsromaner og ingen krim, lyrikk og tegneserier.
    (dette stemmer)

    Håper dette ikke ble veldig rotete, men alt i alt er jeg fornøyd.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)