onsdag 26. mars 2014

Noe å glede seg til i april

April nærmer seg og vi er enda et skritt nærmere vår og finere vær. Påskeferie er vel heller ikke å forakte og betyr gjerne litt ekstra film-, TV-, og lesetid. Påske er jo for mange tiden for å lese krim, men som dere vil se er det lite av det på denne listen. Derimot er det makabre TV-serier, flere bokbloggfavoritter innen YA som kommer på norsk og avsutningen på en trilogi.



YA-boken Eleanor & Park har kommet på norsk og sendes ut til bokhandlene i dag! Den var en av de bedre bøkene jeg leste i fjor og gis ut av det nyoppstartede Fontini forlag. Min anmeldelse kan du lese her. Boken fikk tidligere i år utmerkelse fra Printz-komiteen som en av fem bøker og ble kåret til årets YA-bok av Goodreads sine medlemmer.



Summer on the Short Bus



1. Summer on the Short Bus av Bethany Crandell. En bok som utfra innholdsbeskrivelsen kan virke noe tradisjonell, men som ifølge tilbakemeldinger på Goodreads og i følge forlaget skal være morsom med dybde og ærlighet.  Jeg er ihvertfall nysgjerrig, morsomme bøker er alltid velkommen,








Den 5. bølgen2. Den 5. bølgen av Rick Yancey hos Gyldendal: første bok i veldig godt mottatt sci-fi-trilogi kommer på norsk hos Gyldendal.




Dreams of Gods and Monsters (Daughter of Smoke and Bone, #3)





8. Dreams of Gods and Monsters av Laini Taylor: den tredje boken i Daughter of Smoke and Bone-trilogien. Jeg har fortsatt bok 2 i bokhyllen og glede meg til, men godt å vite at den siste boken er tilgjengelig når man skulle ha behov for den. Her er min anmeldelse av den første boken i trilogien.







Katsa Kristin  Cashore

Nådegaven 1: Katsa av Kristin Cashmore: boken som heter Graceling på engelsk er første bok i en fantasytrilogi og kommer på norsk i midten av april hos Cappelen Damm.

Bakermester Brun








17. Bakermester Brun av Yokoland. Den tredje boken fra det Oslobaserte illustrasjonsstudioet som har fått flere priser bøkene med fargetema. Bakermester Brun kalles en stilren og absurd leseopplevelse av forlaget. Jeg må komme meg på biblioteket å låne de forrige bøkene.








On the Jellicoe RoadJellicoe Road av Melina Marchetta kommer på norsk i slutten av måneden hos det for meg til nå ukjente forlaget Heinesen. Boken er svært godt likt av flere bokbloggere, meg selv inkludert og Mari fra Flukten fra virkeligheten stod nok i spissen for å fremme denne boken. Boken fikk Printz-prisen i 2009 i tillegg til flere australske bokpriser. Min anmeldelse kan du lese her. (Det norske omslaget ser ikke ut som dette),








Film og TV:

11. Divergent, filmatiseringen av den populære Veronica Roth-boken kommer på norske kinoer. Jeg har akkurat slukt boken og begynt rett på oppfølgeren og er så klart veldig spent på filmatiseringen.

6. Game of Thrones sesong 4 har premiere på HBO og HBO Nordic (innen 24 timer). Denne gangen er jeg mer forberedt på sterke scener da jeg har lest boken på forhånd og har dermed lært min lekse og kan unngå søvnløse netter (håper jeg). Det er CMore og NRK av norske TV-kanaler som sender serien der førstnevnte har hovedrettighetene og pleier å sende den kort tid etter amerikansk sendetid, mens på NRK må man vente i nærmere et år.


Jeg må også nevne TV-serien Fargo, basert på Coen-brødrene sin film fra 1996, som har premiere på HBO Nordic 23. april.

3 kommentarer:

  1. Åh, nå gleder jeg meg skikkelig altså! :D

    SvarSlett
  2. Utrolig masse å glede seg til ja :D De fleste nyhetene visste jeg om fra før, men ikke at Jellice Road skulle oversettes, så spennende- Takker for den infoen :D
    - Siri

    SvarSlett
  3. Uhh.. Jeg må absolutt på med meg Jelliouce Road og 5th Wave..

    Skulle gjerne sett Game of Thrones sesong 4.. Men må få tid til å se sesong 3 først ;) hehe

    Åhh... også Divergent.. Gleder meg som en liten unge haha
    Så absolutt mye å glede seg til ja :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)