fredag 7. september 2012

Oppsummering august: å lese eller ikke lese...

Jeg har ikke hatt den store lesegnisten i det siste og var nesten litt redd for å oppsummere hva jeg har lest. Men så var det jo ikke fullt så ille. Her er bøkene lest i august:

And Then There Were None av Agatha Christie (tegneserieroman)
Den tause byen av Cassandra Clare
The Fault in Our Stars av John Green
The Walking Dead av Robert Kirkman
Harry Potter and the Philosopher's Stone av J.K.Rowling (lydbok)
Den tause byenThe Fault in Our StarsHarry Potter and the Philosopher's Stone (Harry Potter, #1)The Walking Dead, Vol. 1: Days Gone ByeAnd Then There Were None

5 bøker der to er tegneserier og en er en bok lest før er kanskje ikke superbra, men absolutt godkjent synes jeg. Jeg har tenkt på å gjenlese Harry Potter-serien nesten siden jeg avsluttet siste bok og så har jeg aldri synes at jeg har tid til å lese bøker jeg allerede har lest. Lesetørke-perioder er perfekt til dette og endelig fikk jeg et gjensyn med en av mine absolutte favorittverdener fantastisk lest av Stephen Fry. Da jeg hadde hørt ferdig gikk jeg rett inn på Itunes på telefonen for å kjøpe neste bok i HP, og da oppdaget jeg til min fortvilelse at de ikke var der lenger. Jeg håper jeg får tak i dem etterhvert og tips mottas med stor takknemlighet. Jeg fant heldigvis en ny lydbok som jeg foreløpig liker veldig godt, og det viser seg at lydbøker også fungerer veldig godt i lesetørke (så lenge det ikke er 38 timer med David Copperfield lest på pen østlandsk med skarre-r av en bergenser). For jeg har også hørt noen timer videre i David Copperfield uten å bli mer begeistret, men gitt opp har jeg ikke helt enda. Skjer det noe spennende snart?

Så har jeg lest videre i Cassandra Clare sin Mortal Instruments-serie som jo skal filmatiseres med norske Harald Scwartz i regissørstolen. Jeg likte del to av serien bedre enn den første og bortsett fra et litt langdrygt midtparti fløy sidene avgårde (all fantasy må ikke være på over 4-500 sider!). The Fault in Our Stars har jeg allerede skrevet en rosende omtale om så du får lese den for å vite mer:-)

Tegneserier er også en fin syssel både ved lesetørke og innimellom bøkene. The Walking Dead likte jeg godt. Jeg har nylig sett første episode av TV-serien og der jeg likte den sånn passe synes samboeren dette var noe tull. Tegneserien viste meg at historien har mer dybde enn den første episoden skulle tilsi og jeg skal se videre. Kanskje samboeren kan overtales for det er en sjanse for at jeg er for pinglete til å se det alene. And Then There Were None er en adapsjon av en av mine favorittkrimbøker lest i ungdommen og den fungerte ganske godt. Det er alltid vanskelig å si om den fungerer uten å ha lest boken først, men jeg tror det (selv om boken så klart er å anbefale til alle leseglade).

Når jeg tenker meg om høres det ikke ut som jeg har hatt lesetørke likevel, men det må sies at jeg har tre bøker liggende som jeg har irritert meg over og grublet mye på om jeg skal fortsette eller ikke, og lesesirkelboken hos Line i august leste jeg bare noen få sider av før jeg kjente at det ikke passet nå. Hipp hurra for Harry Potter og lydbøker som er min livbøye (bare ikke for lommeboken siden disse må kjøpes og stort sett ikke kan lånes eller plukkes fra egen bokhylle:-).

Når det gjelder lesemål er norske forfattere, ikke holde på med mange bøker samtidig og bøker fra bokhyllen delvis eller totalt neglisjert. På den positive siden har jeg lest videre i en serie, fortsatt med lydbøker, forsøkt meg på lesebrett, ikke gitt opp Dickens, og blitt flinkere til å legge fra meg bøker (ihvertfall på pause) hvis de ikke fenger.

Mål for neste måned er å fortsette i samme spor og håpe at lysten til annet enn lydbøker og tegneserier kommer tilbake. Målet om å komme gjennom minst en bok av noen utvalgte forfattere begynner å haste, og jeg gleder meg mest til Amerikanske guder av Neil Gaiman, men må vente til jeg er klar. Carrie av Stephen King (en annen av lesemålsforfatterne) ble kjøpt inn i Fjærland i sommer og er liten og overkommelig. Jeg får se om høsten også kan friste meg inn i Hellemyrsfolket etterhvert som den hektiske skolestarten er over og roen senker seg noe. Ellers skal jeg lese Heidi Linde sin Nu jävlar! i en lesesirkel med noen venninner så da blir det noe norsk også. Jeg har meldt meg på flere bloggturneer og jeg tror en av dem er i september og at den også er norsk.

6 kommentarer:

  1. Har ikke lest noen av disse, bortsett fra Harry Potter da. Så takk for tips:)

    SvarSlett
  2. Synes du også har greid deg bra tross lesetørke:) Går litt opp å ned for tiden hos meg også, godt å veksle litt med litt forskjellig da:)Liker da også å se Tv serier istede for å lese. The Walking Dead er jo da supert å se på, heldig som ikke har sett hele ennå:)Har også lyst på tegneserien, tror den må kjøpes til meg selv snart:) Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, TV-serier funker bra. Nå er det Breaking Bad som gjelder:-)

      Slett
  3. Jeg leste Harry Potter om igjen for ikke så lenge siden, det var kjempemorsomt :-) Men det jeg har aller mest lyst til er å høre lydbøkene hvor Stephen Fry. Jeg har bare ikke klart å finne ut av hvordan jeg skal få tid/plass til det.
    Den tause byen har jeg lest og jeg venter spent på fortsettelsen :-)

    SvarSlett
  4. Åååh, Stephen Fry som leser Harry Potter <3

    Om du ikke finner dem på iTunes er jo Piratebay en mulighet *kremt* ikke det at jeg støtter ulovlig nedlastning ofc! Piracy, it's a crime and all that :P Men om de ikke finnes på iTunes, så... :p

    SvarSlett
    Svar
    1. og And then there were none er en av mine favorittbøker :) Har ikke lest tegneserien, men må vel få gjort det en gang ^^,

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)