mandag 17. september 2012

Bokbloggtreffet på lørdag

Da er mandagen kommet, helgens hendelser tilbakelagt og tankene begynt å samle seg. Det vil si at tankene spinner fortsatt etter alle de interessante innleggene og diskusjonene som har kommet i etterkant først og fremst på bloggene, men også på facebook og Twitter. Jeg har ikke fått lest alt enda, men håper å få gjort det etterhvert. Først og fremst vil jeg si takk til arrangørene Line, Knirk/Lise, Bokelskerinnen/Elin, Silje, Gro og Rose-Marie og også til alle de fine deltakerne jeg traff på lørdag. Jeg hadde ikke tenkt å oppsummere eller skrive så veldig mye om treffet for det har så mange andre gjort veldig bra allerede og jeg har selv kommentert flere steder, men dette blir nok visst en oppsummering rundt min opplevelse og tanker rundt treffet likevel. Lise/Knirk har forresten laget en oversikt over alle bloggene som har skrevet innlegg om hendelsen her.

Vårt første møte med hverandre og forlagene
Da jeg endelig fant frem til Gyldendalhuset litt over kl 13 etter å ha vimset rundt med en treig GPS, ble jeg møtt av Line som da jeg presenterte meg med navn spurte om det var Silje fra Så rart. Det var veldig beroligende og hyggelig at dette var mitt første møte for jeg må innrømme jeg var både spent og litt nervøs. Da jeg kom inn møtte jeg flere fra arrangementskomiteen og deretter satt det mange mange bokbloggere rundt omkring i lokalet. Jeg satt meg ned ved det første ledige bordet og ble vel egentlig sittende her det meste av tiden. Altså, et lite tips til arrangørene, mingling fungerer nok best i stående form, det er lettere å gå bort til noen og så bevege seg videre rundt da. Etter en stund med hyggelig prat og en morsom quiz (som vårt lag vant;-)) fikk vi velge oss ut bøker fra et velfylt bord med bokgaver fra ulike forlag. Etter dette var det duket for forlagsbesøk. Jeg må innrømme at jeg var overrasket over hvor mange forlag som dukket opp og flere av dem med mer enn en representant. Fire av dem snakket litt om deres samarbeid og forhold til bloggere. De hadde litt ulik strategi for hvordan de sendte ut bøker. Aschehoug sender ut forespørsel til bloggere de tror er interessert med et begrenset antall bøker, Gyldendal sin representant for oversatt barne- og ungdomslitteratur hadde ingen strategi enda, og lurte på om vi synes det var greit at de sendte ut bøker uten å spørre først. Det ble også lagt frem en liste hvor man kunne skrive seg på hvis man ønsket kontakt med dem. Ellers var det snakk om forhåndseksemplarer man fikk tilsendt som bloggere, er det lov å blogge om dem før utgivelsesdatoen og er det lov å sitere fra dem? Det var vel ja til begge deler, men de foretrekker at man ikke blogger om dem så lenge før de gis ut da det bør være mulig å få tak i bøkene.

Debatten og bokbloggturneen
Etter dette var det duket for paneldebatt, en debatt som var åpen for andre enn oss på bloggtreffet. Jeg klarer ikke å oppsummere debatten her og nå, men du kan lese mer om den her hos Bokmerker.org. Debatten ble ledet av Bokelskerinnen/Elin og panelet  bestod av tre bloggere, Rose-Marie, Line og Janicke, to kritikere, Bernard Ellefsen fra Vagant og Merete Granlund fra Dag og Tid, en forlagsrepresentant; Anne Iversen fra Schibsted og en forfatter, Kristine Tofte (fantastisk kul dame!).

Jeg har vel mange tanker rundt debatten, men det eneste som egentlig provoserte meg litt underveis var snakket om Cappelen Damms bokbloggturne. Kritikken av turneen kom først og fremst fra Jannicke, men de andre bloggerne virket ganske enig. Noen av oss snakket etterpå, og flere har nevnt det i etterkant på bloggene sine, at bloggerne i panelet var litt for like til at det ble opphetet og en mer nyansert debatt. Dette kom blant annet frem ved at de omtalte bøkene til bloggturneen som ukjente, lette og bøker som ikke forlagene selger særlig mye av. Bøkene i denne turneen er barne- og ungdomsbøker. De tre bloggerne er gjerne ikke så interessert i denne typen bøker, men det er det mange av oss andre som er. Ja, bøkene eller kanskje først og fremst målgruppen (ungdom) har nok fått lite oppmerksomhet i avisene, men blant bloggere verden over får mange av disse bøkene mye oppmerksomhet. Det er bøker mange av oss har hatt på ønskelisten eller bøker vi er nysgjerrige på. Vi velger selv om vi vil melde oss på og blir også forespurt om den oppsatte datoen passer. At vi skal lenke til den som har blogget før og etter er jo en del av poenget, at man kan følge boken på turne. Jeg kan ikke helt se hva som er problemet med dette. Vi er nok alle inneforstått med at forlaget kan tjene på det, men det gjelder jo med alle leseeksemplarer. I tillegg har flere sagt at det er fullt mulig å få andre leseeksemplar og jeg har også fått en av bøkene på turneen uten å være med på selve turneen. Og at vi ikke skulle kunne blogge kritisk om bøker i dette konseptet synes jeg er noe fornærmende. Vi er mange som er fullstendig kapable til det og i tillegg er disse bøkene bøker vi altså selv har meldt oss på, helt frivillig. Jeg ser ikke det å blogge på en spesiell dato som et problem, det er det jo mange som gjør i diverse lesesirkler. Dette er jo også en måte for flere bokbloggere til å lese samme bok til samme tid.

En annen ting som har blitt tatt opp i etterkant er at debatten (ikke bare den på lørdag) har manglet aspektet med hvilket ambisjonsnivå de ulike bloggerne har. Ja, vi har snakket om at noen har master i litteraturvitenskap, mens andre har et mer hobbybasert forhold til bøker. Noen vil spre leseglede, andre skriver mest for seg selv osv. Vi er altså veldig forskjellige. En annen ting som mange nok sliter med er tidsaspektet. Vi har rett og slett ikke nok tid eller overskudd til å bedrive blogging på det nivået vi ønsker til enhver tid, men vi har likevel lyst til å blogge og ikke minst blogge jevnlig (ja, jeg tenker på for eksempel boktemaer). Selv om jeg har følt meg truffet av noe av kritikken som har kommet har jeg aldri tenkt at jeg ikke skulle ha rett til å blogge, og jeg tror heller ikke at noen har ment dette, bare så det er sagt. Jeg undrer meg likevel litt over hva som er formålet med debatten om kvaliteten på bokblogger, for det er litt uklart for meg. Hvordan og hvorfor skal vi gjøre noe med kvalitetsforskjellen på blogger? Alle er i sin fulle rett til å opprette en blogg og å skrive om bøker på den hvis de vil. Vi har ingen oppdragsgiver som kan bestemme og er ingen homogen gruppe. Jeg har i dette tilfellet mer tro på konstruktive tilbakemeldinger og som Mari i dag har foreslått på facebook, tips til å bli skrive bedre om bøker eller lignende. Dette betyr ikke at man ikke kan ha en debatt, men jeg tenker at det er forskjell på å skrive kritisk og skarpt om bøker og andre litterære temaer enn direkte om oss og bokblogging. De fleste av oss skriver om egne opplevelser og følelser og da blir vi litt sårbare. Jeg tror altså at å starte en debatt med at veldig mange sitter og lurer på om noen mener at bloggen deres er skikkelig dårlig kanskje ikke er helt rett vei å gå.

Jeg håper at jeg har fått frem noen av mine synspunkt på en forståelig måte. Debattene pågår fortsatt rundt omkring og jeg håper at etter dette vil stemningen stige et par hakk i bokbloggland i lang tid fremover.

Sist men ikke minst inneholdt denne dagen også en middag som var utrolig hyggelig og varte i mange timer der jeg fikk snakket med andre bloggere enn tidligere på dagen. Vi var alle varmere i trøyen, praten gikk lett og stemningen var veldig god. Jeg gleder meg allerede til neste gang og er så glad for at de seks flotte jentene i arrangementskomiteen tok initiativ og gjennomførte dette.

15 kommentarer:

  1. kjempefint sammendrag av dagen, jeg er helt enig med deg i tankene du har gjort deg opp i etterkant av debatten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Synd jeg ikke fikk hilst på deg.

      Slett
  2. Det var hyggelig å hilse på deg, og fint referat som nyanserer debatten enda mer.

    Jeg burde ha vært mer frempå for å stilt oppfølgingsspm rundt dette med bokbloggturneen, men jeg fikk ikke tid - jeg er helt på linje med deg her. Mitt inntrykk er at de velger ut storsatsningene innen ungdomslitteraturen sin. I år har de blant annet valgt Jokeren av Markus Zusak, og ikke bare er den en av storsatningene innen sin sjanger, men også en av bøkene forlaget, etter det jeg har inntrykk av, satser mest på denne høsten og som det knytter seg mest forventninger til - ikke en ukjent bok av en ukjent forfatter med andre ord.

    For min del har jeg valgt å avstå fra turneen de to siste dagene fordi jeg blir stresset ved tanken på å skulle lese en bok ferdig til en spesiell dato, da får jeg ofte et litt anti forhold til å plukke opp boken, har lyst til å lese alt annet og ikke den, samt at det ikke alltid er så lett å vite om man har tid til å lese og skrive om den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg mente selvsagt "de to siste gangene", ikkke "de to siste dagene".

      Slett
    2. Jeg antok at det var det du mente. Jeg hadde ikke tenkt det heller, men det er så vanskelig å la være når det er bøker man har lyst til å lese:-) jeg hadde tenkt å finne lenke til Knirk sin omtale av Merket som et eksempel på både en populær bok og at det ikke var noe problem å skrive negativt. Fant den ikke i farten.
      Synes du gjorde det veldig bra i debatten, ikke så lett å huske på alt i kampens hete;-) jeg var like ved å rekke opp en hånd, men følte det ikke helt passet. Jeg synes ellers at det var veldig tøft gjort av alle som stilte til debatt. Tviler på at jeg hadde turd.

      Slett
  3. Hugo Cabret er vel ikke akkurat noen ukjent bok det heller... Jasper Jones er en av mine favorittbøker, jeg ville trolig aldri oppdaget den hadde det ikke vært for Bokbloggturneen. Søsteren min på peishyllen og Minus Meg like så. Nei, jeg forstår ikke kritikken mot Bokbloggturneen. Virkelig ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det har vært mange kjente bøker med. Barnepiken var med en gang før det ble kun barne- og ungdomsbøker, og det er jo en bestselger. Jeg synes ofte det er en god blanding av kjente og mindre kjente bøker.

      Slett
  4. Hyggelig å hilse på deg, Silje :-) Jeg er også, som flere over her, helt enig med deg om det du sier om bokbloggturneen.

    SvarSlett
  5. Det var veldig hyggelig å møte deg! Morsomt å se hvordan debatten raser videre selv om treffet er over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å møte deg og. Vi får håpe debatten raser lenge.

      Slett
  6. Takk for sist!
    Henger meg på det dere sier om turneen. Jeg har ikke vært med på de siste rundene, men fikk da både Barnepiken og Torgrim Eggen da jeg var med. Akkurat denne kritikken virker malplassert og ikke helt velinformert - om jeg får si det mildt og diplomatisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for sist:-) ja, de har vel gått over til barne- og ungdomsbøker de sistevårene og som sagt over synes jeg det er en god blanding av kjente og ukjente bøker. Det var også sånn et år at jeg ikke fikk plass på en av de mest populære bøkene og da fikk jeg den tilsendt likevel.

      Slett
  7. Dette var virkelig et godt innlegg om treffet og tanker som har kommet til i ettertid, Silje :) Og ja, bokbloggturnén ble dratt frem på en veldig uheldig måte, hadde det vært korrekt informasjon som kom ut hadde det ikke vært så farlig. Nå er det sikkert flere utenforstående som var der(eller bloggere som aldri har delatt) som har gått hjem med et veldig unyansert syn på turnén.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var synd egentlig. Skulle helst ha sagt noe der og da, men men. Nå er vi ihvertfall flere som har trukket det frem på bloggene våre.

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)