tirsdag 30. august 2011

I vargens tid

I denne verdenen skapt av George R.R. Martin  finnes det syv riker der ulike familier kjemper kampen om Jerntronen. Når boken starter er det Robert Baratheon som er konge og hans viktigste medspiller, kongens hånd, er akkurat død. Han drar nordover til Vinterfall og sin gamle venn Eddard Stark for å be han komme til Kongshavn og ta over rollen. Lord Stark skal dermed dras inn i et spill om makt der alle midler tas i bruk.

Etter å ha hørt mye om George R. R. Martin sin serie A Song of Ice and Fire og sett TV-serien Game of Thrones bestemte jeg meg for å lese første bok i serien da den ble utgitt på norsk. Jeg har som nevnt tidligere hatt en langvarig dårlig leseperiode og tenkte at å lese noe som var velkjent kunne være lurt, spesielt når det er et helt nytt univers og stort persongalleri man skal sette seg inn i. Jeg likte TV-serien veldig godt, men synes ikke det var så lett å få med seg alle personene og forbindelsene. Dette hjalp boken meg med. I tillegg var det en hel del ting som ikke kommer like godt frem på skjermen som de ulike karakterenes tanker o.l. På den andre siden forsvant jo det meste av spenningen ved å vite alt som skal skje på forhånd:-) Dette gjør at jeg ikke gir boken toppkarakter selv om jeg synes dette er veldig bra. Boken inneholder det meste; spenning, kjærlighet, intriger, krig osv. Da jeg så TV-serien ble jeg sjokkert og overrasket mange ganger. Leseren får følge en karakter i hvert kapittel og disse oppholder seg ofte i forskjellige deler av denne verdenen. Hovedvekten er foreløpig på medlemmene av familien Stark, men vi får også følge brødrene Lannister og etterkommeren etter den tidligere regjerende familien Targaryen, Daenerys, som befinner seg på den andre siden av havet. Dette er en fantasy-serie med foreløpig få fantastiske innslag, men vi aner at mye mer er i vente.

I vargens tid er kun første bind av bok nummer en og jeg tror del to akkurat har kommet. Jeg skal lese den og så gleder jeg meg til å lese videre og ikke vite om noe av det som skal skje:-)

6 kommentarer:

  1. Eg held på å lese denne på Kindle'n, men eg er ikkje redd for spoilere og leser gladelig omtaler av bøker før eg er ferdig sjølv:-)

    SvarSlett
  2. Fin omtale, Silje! Jeg har ikke lest disse bøkene ennå,men jeg er veldig nysgjerrig på dem.

    SvarSlett
  3. Flott omtale, Silje :) Jeg holder på med samme boken og jeg syntes den er strålende. Det eneste jeg har problemer med er når det kommer til enkelte hendelser og beskrivelser når det dreier seg om personer som i mine øyne(og de fleste andres vil jeg tro) er barn.

    SvarSlett
  4. Elida: prøvde å ikke ha noen spoilere ihvertfall:-)

    Siljeblomst: jeg har som sagt lest denne på norsk, men har planer om å lese videre på engelsk. Min samboer har bøkene, men de har så liten skrift:-) Tror jeg skal laste ned en til min nye Ipad.

    Mari: ja, jeg blir minnet på alderen til disse personene innimellom og vil helst ikke vite det. Jeg så jo tv-serien først og der ser mange av karakterene eldre ut, som f.eks Daenarys, og da ser jeg for meg dem istedenfor.

    SvarSlett
  5. Anbefaler å lese disse på kindle på ipaden når du har mulighet. De er jo så tjukke og med liten skrift i engelsk pocket-utgave! Og koster "ingenting" på amazon. :)

    SvarSlett
  6. Hvor mange kapitler er det i vargens tid?

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)