onsdag 16. mars 2011

Lesevegring og TV-serietitting

Siden jeg ble mamma for fem og en halv måned siden har det gått utrolig trått med lesingen. Jeg vet ikke helt hva som er grunnen, men med noe få unntak klarer ikke bøkene jeg leser å interessere meg nok. Dette gjør at jeg bruker laang tid på en bok og vegrer meg for å begynne på en ny, fordi jeg er redd for å ødelegge opplevelsen av nettopp den boken som potensielt kunne vært bra. Det er vel bare å akseptere at det vil være sånn i en periode og være tålmodig. Istedenfor lesing har jeg fulgt med på en del TV-serier som jeg tenkte jeg kunne skrive litt om istedenfor.

Dexter - så sesong 3 og 4 i høst og sesong 5 nå på nyåret. Lenge siden jeg så de to første sesongene og var i grunnen litt skuffet over sesong 2, men med disse tre sesongene ble serien bedre og bedre. Utrolig hvordan den har klart å finne nye vrier for å holde seg interessant. En av favorittene mine. Rart at en serie ser hovedpersonen er en seriemorder kan fenge såpass og at du til og med får sympati for ham. Så på et intervju med han som spiller Dexter, der han sa at etter første sesong satt det litt langt inne hos folk å innrømme at de likte serien og hovedpersonen, men nå var det en helt annen holdning.

True Blood - Har vel lest de syv første bøkene til Charlaine Harris om Sookie så langt og gledet meg stort til TV-serien. Synes ikke den har skuffet og liker best sesong 3 så langt som jeg så i høst. Liker godt stemningen og de fleste skuespillerne de har valgt i de ulike karakterene. Jeg blir av og til litt forvirret fordi TV-serien bruker en del fra bøkene, spesielt karakterer, men finner også på veldig mye eget.

Glee - Dette er absolutt en serie midt i blinken for meg. Har alltid vært fan av danse/synge/musikk-filmer (ikke nødvendigvis musikaler) og her har du en hel serie med god musikk som i tillegg er ganske morsom. Det var Ladybug som tipset meg om denne i et innlegg da de akkurat begynte å vise den i USA. Nå er den visst kjempepopulær, så håper ikke det påvirker innholdet nevneverdig.

To krimserier: CSI og Criminal Minds. Kan nok takke min søster for at jeg begynte å se på disse to. Er på sesong 7 av CSI på DVD, men følger oså litt med på sesong 11 (tror jeg) som sendes på TV nå. Jeg har vært innom de to andre CSI-seriene også, men spesielt Miami kan jeg godt styre meg for. Criminal Minds har jeg vel sett alt av. Liker godt den psykologiske vinklingen og Dr.Reid:-)

Guilty Pleasures: Greys Anatomy, Brothers and Sisters og Private Practice. GA er den mest vanedannende av disse og tror jeg har sett det meste her. B&S er mest irriterende av de tre og vet egentlig ikke hvorfor jeg bruker tid på den, men noe er det. Private Practice er en spinoff av GA som jeg kun fortsatte å se på fordi jeg tilfeldigvis fikk med meg en utrolig spennende sesongfinale som gjorde at jeg bare måtte se neste sesong. Sånn kan det gå:-)

Serier som er påbegynt eller usett i DVD-hyllen:
Twin Peaks - så nesten hele for en del år siden, men så manglet de siste episodene. Har kjøpt hele serien og har planer om å se alt på nytt. Har sett første sesong en god del ganger i påvente acv utgivelsen på den neste som tok åresvis.
Fringe - en serie jeg fikk til jul som er ukjent for meg.
Being Human - har sett første episode, men tror den ble avbrutt av en ny Dexter-sesong.
Klovn - en gal dansk serie som må ses litt i porsjoner, for det kan bli litt mye.
Mad Men - har lånt to sesonger som bare venter på å bli puttet i spilleren.

File:Glee card.svg
(Bildet av Eddo, hentet fra Wikimedia)

Hva med dere? Følger dere med på mange TV-serier? Hva er favorittene?

4 kommentarer:

  1. Favoritt: Firefly

    Ellers liker jeg Mad Men veldig godt og venter spent på neste sesong som slippes om en drøy uke. Har også sett tre sesonger med West Wing som jeg liker, men det er ganske komplisert i forhold til amerikansk politikk. De tar igjen med gode karakterer.
    True Blood er en selvsagt vinner, jeg har begynt å følge med på Sesong tre nå.

    SvarSlett
  2. Jeg følger med på flere av seriene du nevner. Mine store favoritter er Buffy, Dexter, Twin Peaks, True Blood og Carnivale. Ellers liker jeg godt Mad Men, Bones og CSI også :-)

    SvarSlett
  3. Dexter er kongen! Har abstinenser her og venter på neste sesong, som dessverre ikke kommer før til høsten i USA.

    Ellers liker jeg Medium, Fringe, og gode gamle klassikere som Sex and the city og Seinfeld.

    SvarSlett
  4. Knirk: Firefly har jeg aldri hørt om, og West Wing har jeg heller ikke fått med meg.
    siljeblomst: Carnivale har jeg ikke fått sett, men hørt veldig mye bra om. Den kan nok lånes den og, men foreløpig ligger det så mye annet og venter.
    Beatelill: åå, det var lenge til, men regnet med det siden det ikke så ut som det kom noe nå. Er utrolig spent på hva de skal finne på nå. Syntes de tre siste sesongene bare har toppet seg. Sex and the City er absolutt en favoritt ja. Får sjekke ut Fringe da ja:-)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)