søndag 19. desember 2010

Makaber krim

Fuglemannen av Mo Hayder er den første boken om politimannen Jack Caffrey. Flere lik av unge kvinner blir funnet på en øde byggeplass i London. Obduksjonene viser at det dreier seg om en rituelle seksualdrap og en seriemorder med en ganske ekkel signatur. Jack Caffrey er en ung politibetjent som jobber med denne saken som er en påminnelse for han om den uoppklarte forsvinningen av hans egen bror for mange år siden. Saken er ikke oppklart, men Jack er likevel helt sikker på hva som skjedde den gangen og vil aldri gi opp kampen om å ta den skyldige.

Dette er den første boken jeg har lest av Mo Hayder, og jeg har som skrevet i et tidligere innlegg satt hennes bøker på årets ønskeliste til jul. Jeg synes denne var utrolig spennende, overraskende og godt skrevet. Den er som sagt i overskriften makaber, og den er akkurat på grensen av hva jeg tåler, men den bikker aldri helt over. Hovedpersonen i boken, Jack Caffrey er kanskje litt yngre, men ellers i utgangspunktet ganske lik den klassiske hovedpersonen i kriminalromaner. Det er utrolig sjelden de ikke er mannlige med en turbulent historie, vanskelig for å binde seg osv. Jeg synes likevel at Mo Hayder har skapt en interessant nok karakter som ihvertfall jeg likte å lese om. At han er opphengt i brorens forsvinning er forståelig og jeg som leser heier på at Jack skal løse den saken. Så konklusjonen min er at selv om jeg innimellom blir litt oppgitt av disse mannlige problemfylte karakterene, så liker jeg tydeligvis å lese om dem. Ihvertfall så lenge de har en spennende og velskrevet kriminalhistorie som ramme rundt som i dette tilfellet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)