tirsdag 26. juni 2018

Mine beste lesesommerminner

Skoleferien er i gang og det nærmer seg også min egen sommerferie. Jeg tenkte derfor det var på tide med litt mimring over tidligere sommerferiers beste leseopplevelser. Her er det litt for enhver smak, så forhåpentligvis kan noen få noen gode lesetips ut av det:

Sushi for begynnere av Marian Keyes:
Det begynner å bli mange år siden jeg leste denne nå, men det var på en strand og jeg mener det var i Italia. Sommerferie er for meg, spesielt etter at jeg fikk barn, en ferie der det skjer mye, og det ikke alltid er all verdens tid og forhold til å fordype seg i tyngre litteratur. Da er det lite som er bedre enn en søt og underholdende romcom eller såkalt chiclit, som ikke gir seg ut for å være noe som helst annet enn akkurat lett underholdning. Jeg husker jeg likte denne godt, og ble litt mindre skeptisk til sjangeren etterpå. Det er handling fra Dublin, det er tre parallelle historier, tre ulike kvinner, som alle søker etter noe mer i tilværelsen. Her er det både drama og hjertesorg. Og selv om dette ikke er dyptpløyende litteratur, er det ikke fullt så overfladisk som jeg først trodde. Jeg ble både sjarmert og underholdt.


The Absolutely True Diary of a Part-Time IndianThe Absolutely True Diary of a Part-Time Indian av Sherman Alexie:
Denne leste jeg i forfjor på båtferie og den endte opp med å bli en ny favorittbok. Junior vokser opp med alkoholiserte foreldre i et indianerreservat., født med skader etter morens misbruk. Alkoholisme er ikke uvanlig i reservatet og Junior er ikke blant dem som har det verst. Faren til bestekameraten er nemlig voldelig i tillegg. Junior bestemmer seg for å ikke gå i det samme sporet som resten av familien og begynner på en skole utenfor reservatet. Dette byr på utfordringer både på hans nye skole og innenfor familien og miljøet. Det er ikke akkurat en populær avgjørelse i reservatet. Denne boken er ganske tragisk, men samtidig både varm og humoristisk. Junior sine tegninger krydrer historien som illustrasjoner. Og selv om dette er en ungdomsbok, bør og kan den leses av voksne også.


"Vanære" av J.M. CoetzeeVanære av J.M.Coetzee:
Denne boken ble lest den samme ferien som boken nevnt ovenfor, så dette var en særdeles vellykket lesesommer med andre ord. Vanære førte til at jeg startet et prosjekt, inspirert av Labben, der jeg ville lese alle bøkene til Coetzee. Et prosjekt som har stagnert og foreløpig ikke vært særlig vellykket, men det sier noe om hvor godt jeg likte denne boken. Her hentet fra tidligere innlegg om den:

David Lurie, en litteraturprofessor, må etter en affære med en ung kvinnelig student forlate jobben sin ved universitet da han nekter å unnskylde for det. Han er nedbrutt og reiser til sin datter Lucy som har flyttet til landsbygden der hun driver en gård. De to lever greit side om side selv om det er en avstand mellom dem. Dette til de en dag blir utsatt for et brutalt ran hjemme i huset. Etter dette forandrer de seg begge to, og avstanden blir bare større. David prøver desperat å finne svar i litteraturen, men virker å miste seg selv mer og mer. Vanære viser hvordan maktbalansen har forandret seg i Sør-Afrika etter apartheid. Den hvite litteraturprofessoren som har vært på toppen av verden er nå redusert til mann som nå ikke på noen måte kan beskytte eller forstå sin egen datter. Samtidig får den svarte bonden Petrus, som eier nabogården stadig mer makt. Her er det mye som vises og ikke fortelles i en bok som også er ganske medrivende.

"Anna Karenina - roman i åtte deler" av Lev TolstojAnna Karenina av Lev Tolstoj:
I fjor bestemte jeg meg for å komme over mursteinsfobien min og å sette i gang med en av de store klassikerne med skremmende antall sider. Anna Karenina ble påbegynt og lest i lenge før sommerferien 2017, men det var da jeg leste mesteparten. Sommerferie kan absolutt være tiden der du får lest en av mursteinene du har på leselisten. Anna Karenina er en virkelig klassikker, med en av tidenes mest berømte åpningslinjer. Boken er relativt lettlest, fengende, dramatisk, melankolsk og pompøs. Anna Karenina er innom russisk politikk, samfunnskritikk, som kvinnens rolle i datidens samfunn, og ikke minst mellommenneskelige forhold. Det er forelskelse, utroskap, knuste hjerter, lykkelige skjebner og tragiske skjebner i en mer svulstig innpakning enn jeg vanligvis setter pris på, men her kunne det ikke vært annerledes. Den har et stort persongalleri, og jeg husker jeg måtte ty til hjelpemidler (Wikipedia) for å holde orden på det i starten. Anna Karenina er stor både i størrelse og innhold.

The FishermenThe Fishermen av Chigozie Obioma:
En sommerferie for noen år siden havnet jeg midt i en skikkelig lesetørke. Jeg holdt på med nok en dystopisk, og sikkert spennende roman, men kom bare ikke videre. Så sveipet jeg innom noen bokblogger og fikk med meg annonseringen av Man Booker Longlist og ble for første gang virkelig nysgjerrig. Heldigvis kom jeg over en av de langlistede bøkene i en bokhandel i Stavanger like etterpå. Lesetørken var over og jeg var i gang med å lese fra Man Booker-langlisten for første gang. For de som ikke vet det så er det mange bokbloggere som leser og diskuterer denne listen  på blogg (det har blitt mindre av det) og Goodreads når den kommer i slutten av juli hvert år og frem mot kortlisten i september.

The Fishermen handler om en familie med seks brødre som vokser opp i Nigeria. Etter at faren drar utenbys for å jobbe er de eldste guttene under mindre oppsyn. De er glad i å fiske og drar til den mytespunnede og forbannede elven, Omi-Ala, noe de ikke har lov til. Etter en tur til elven møter de "landsbytullingen" Abulu som fremsetter en spådom over dem, en spådom det skal vise seg å være vanskelig å leve videre med. The Fishermen er preget av forholdet mellom og motsetningene i overtro versus vitenskap. Den er preget av nigeriansk språk, kultur, politikk og historie, i tillegg til at den handler om forholdet brødrene imellom. Boken har en blanding av et nærmest lyrisk språk fylt av metaforer, dialoger og handlingsreferat. Les mer om den i innlegget mitt her.

Hva er dine beste sommerleseopplevelser og har du noen tips til hva jeg kan lese i sommerferien?

9 kommentarer:

  1. Jeg ser etter boken til Alexie hver gang jeg er i en bokhandel, men så langt uten hell. Derfor har jeg rett og slett kjøpt den i lydbokvariant. Veldig spent på hvordan det vil fungere, men jeg håper den kan passe til det. The Fishermen var en av de jeg ikke leste det året, men samboeren min leste om den en gang (husker ikke hvordan han kom over den) og fant ut at han ville lese den. Så vi har den hjemme i det minste og han er godt i gang.

    Jeg håper på å få til litt Bookerblogging, ikke bare Goodreads-diskusjoner, men jeg merker det som Elisabeth skrev, at det blir vanskeligere og vanskeligere å skrive jo lenger man venter. Har begynt på flere blogginnlegg i ferien, deriblant en oppsummering av min eligible-lesing, men jeg har ikke fullført noen. Tror kanskje jeg må begynne litt enklere jeg også.

    Hvordan går det med Copperfield?

    En av mine mest minnerike sommerbøker er Burial Rites, som ikke passet som sommerbok i det hele tatt egentlig, men som var så bra at jeg kunne ligge i parken i strålende sol og varme og forestille meg Island om vinteren. Ikke verst egentlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper også det blir mer Booker-blogging, og synes du skal publisere det eligible-innlegget ditt. Ikke tenk så mye, bare skriv, og publiser:-) Eller start med ett innlegg om hvilke bøker du tror kommer på longlist, det er vel enklere og du har gjort det før.

      Det går sånn passe med Copperfield. Leser kun i den nå og har nådd 20 %. Skal bli ferdig en gang, men lengter litt etter andre bøker nå. Vet ikke helt hvorfor, men noe har med lengden å gjøre, blir rastløs av å tenke på det. Og så er den sånn passe engasjerende foreløpig.

      Slett
    2. Hvis du ikke liker lyd kan du få arve min papirversjon, vi snakkes jo i september :)

      Slett
    3. Silje: Done! Ikke tenkt, bare skrevet. Jeg har veldig lyst til å komme i gang med en murstein selv, men har samtidig lyst til å lese flest mulig fra eligible-listen og klarer ikke helt å forene de to. Satser på at dette blir en lesehelg, så jeg får se hva jeg får til. Skjønner den rastløsheten du nevner, det gjør noe med deg å vite at du ikke kan begynne på en annen bok på evigheter, til og med når boken du leser er god, men spesielt når den bare er sånn passe.

      Haruhi: Genialt! Skal passe på å forsøke lydboken før september.

      Slett
  2. Typisk. Kommer ikke på et eneste sommerleseminne. Annet enn at jeg også leste på Sushiboka på ferie. På flyet tror jeg. Liker, eller likte ihvertfall Keyes godt og har lest de fleste av bøkene hennes, mm hun har gitt ut mye nytt, lenge siden sist. En annen bok jeg leste på fly var Tartts The Secret History. Leste som besatt i 14t (flyskrekk), og la hverken merke til motordur eller bibeltynne sider. Etter landing var jeg sjokkert over hvor lang den boka egentlig er.

    Ingen sommerminner altså. Ville bare skryte av at jeg har lest alle bøkene i innlegget ditt. Senest Alexie. Fikk den i julegave av dattera. Til labben: Hun hadde bestilt på AdLibris. (eviglang levering, kom ikke fram til jul som gjorde at hun ikke ga den til meg før påske)..

    God sommer!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke verst, synes alltid du har lest alt som jeg har lest jeg:-) Jeg husket noen av bøkene godt, mens andre måtte jeg goodreade og se om de var lest om sommeren. Jeg har kun lest to av Keyes og ingen av de om Walsh-søstrene. Har den første, så kanskje den får bli med på ferie. Skulle helst hatt den på kindle, men den var litt for dyr til å forsvare å kjøpe en til utgave.

      Slett
    2. Kom på et sommerminne:
      The Valley of the Dolls (+ utallige krim i den sorte serie).
      Drugs, sex og skandaler og jeg var sikkert bare 3 år, max 13. Likte den boka svært godt. Anbefaler. Tror det er en tv-serie også (fra den dagen man så serier på nrk).

      Slett
  3. Jeg leste Lolita den sommeren jeg fylte 19, det satte seg dypt dypt i sjela. Ellers kan jeg huske å kost meg med Anna Karenina den sommeren jeg var ferdig utdannet sykepleier og Moby-Dick sommeren før. Ellers er sommer = booker, og spesielt husker jeg A Little Life som er en av en håndfull bøker jeg a) begynte å gråte av og b) måtte lese i hele tiden, inkl. buss og bil.

    GOD SOMMER :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har A Little Life på kindle så den er med meg i sommer, men må nesten bli ferdig med en murstein før jeg begynner på en ny, og det ser ut til å ta sin tid. Tror jeg får varme opp med noe litt lett ved siden av Dickens før Booker-listen kommer, men vi får se. Klarer ikke bestemme meg for noe for tiden og er sjeleglad for at kindlen gjør at jeg ikke må bestemme alt jeg skal lese i sommer før jeg reiser på ferie.

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)