tirsdag 23. april 2013

God Verdens bokdag alle sammen!

I dag markeres Verdens bok- og opphavsrettsdag verden over. Markeringen er basert på en gammel tradisjon fra Barcelona og har siden 1995 blitt markert av UNESCO (FNs organisasjon for utdannelse, kultur og kommunikasjon) som verdens bokdag. Det er en markering av bokens rolle i samfunnet og mulighetene den gir oss til å spre kunnskap og kultur verden over. Bangkok er årets bokhovedstad og er gitt den ære i forbindelse med sitt program for å fremme lesing blant unge og mindre privilegerte grupper i samfunnet. Les mer på UNESCO sine sider. På jobben hos meg skal vi markere dagen med forfatterbesøk på skolen, og med dette også starten på et leseprosjekt vi skal ha i vår.

Min lille markering her på bloggen blir å anbefale en bok som jeg liker spesielt godt og som kanskje ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener. Jeg vil veldig gjerne at andre kommer med en lignende anbefaling enten her i kommentarfeltet eller på egen blogg.

Boken jeg vil anbefale er en bok jeg har nevnt flere ganger før her på bloggen, nemlig Himmelen begynner her/The Sky is Everywhere av Jandy Nelson. Dette er en sår, trist, varm, snål og morsom bok som nesten bobler over av følelser. Det handler nemlig om en 17 år gammel jente som står midt i sorgen over tapet av sin storesøster og samtidig forelsker seg, så kanskje ikke så overraskende at det er mye følelser her. Humor og snålhet balanserer de overdådige følelsene og gjør at det ikke blir for mye av det gode. Hovedpersonen selv krydrer både byen og boken med små dikt og tanker som hun skriver på papirkrus, kvitteringer, servietter o.l. og legger rundt omkring. Hun er også selv en stor fan av Stormfulle høyder som hun har lest hele 23 ganger. Sånn sett passer også handlingen i boken godt til dagen som skal feires.
Les hele omtalen min her.

                                                              

Jeg vil også benytte anledningen til å tipse de som ikke vet det om noen muligheter til å få tak i gratis e-bøker:

Bokhylla - Nasjonalbiblioteket gir fri tilgang til alle bøker utgitt i Norge fra 1900 til og med 2000 (skal være ferdig i 2017) og det er foreløpig over 120000 titler tilgjengelig.
Project Gutenberg - samling av bøker som er fritt tilgjengelig i USA.
Project Runeberg - gjør nordiske klassikere tilgjengelig på nett.
Librivox - frivillige leser inn og gjør tilgjengelig bøker som har falt i det fri som lydbøker (på engelsk).

2 kommentarer:

  1. Så fint boktips du har kommet med og informasjon om grunnlaget bak verdens bokdag. Setter også pris til lenkene som gir tilgang til gratis e-bøker. Jeg skal gå inn på de og ta en titt nå.

    SvarSlett
  2. Den boken har du allerede fått meg til å skrive ned, men lese den har jeg ikke klart. Det får jeg gjøre noe med nå, spesielt siden du drar den frem som en bok som ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)