onsdag 24. februar 2021

Bokbloggerprisen 2020

For et par dager siden ble kortlisten til Bokbloggerprisen 2020 annonsert. Denne gang var de to kategoriene Åpen klasse og Årets roman tilbake og i tillegg blir det en rullerende kategori. I år ble den kategorien Årets ungdomsbok, min spesialsjanger kan jeg kanskje si. Jeg har lest 6,5 av de 9 nominerte bøkene og kan si at dere som har lyst å bli med i samlesingen fremover har mye å glede dere til. Bøkene rommer blant annet morsomme og informative oppsummeringer av klassikere du burde ha lest, kompliserte mor-datter-forhold, livet med usynlig kronisk sykdom og ikke minst den vanskelige kjærligheten. I tillegg en av veldig få ungdomsbøker som har lange ventelister på biblioteket der jeg jobber ihvertfall. Her er de nominerte:



Årets roman:

Heroin Chic av Maria Kjos Fonn

Tollak til Ingeborg av Tore Renberg

Et liv forbi av Helga Flatland


Åpen klasse:

Lappjævel av Kathrine Nedrejord

Men du ser ikke syk ut av Ragnhild Holmås

Fra Shakespeare til Knausgård av Janne Stigen Drangsholt og Therese G. Eide


Årets kategori: ungdomsbok:

Sinne av Ann Helen Kolås Ingebrigtsen

Hør her`a av Gulraiz Sharif

Dette blir mellom oss av Alexander Kielland Krag


Følg med på blogger og Instagram fremover og les mer om prisen og samlesingen her.
Har du planer om å være med på samlesingen eller funnet deg noen favoritter så langt?

4 kommentarer:

  1. Renbergs Tollak er storfavoritten. Jeg liker også svært godt Shakespeare-boka til Drangsholt/Eide, for den inspirerer til SÅ mye mer lesing :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke lest Heroin Chic i romanklassen, men heier vel også på Renberg. Fra Shakespeare-boken er jeg ikke ferdig med, for vil drøye så lenge jeg kan og kommer sikkert til å bla i den mange ganger. En bok å ha liggende i stuen til enhver tid. Inspirerer både til lesing og hjelper å velge vekk de jeg ikke vil lese, og ufarliggjør klassikere litt. Men du ser ikke syk ut er også veldig god, men på en helt annen måte. Lappjævel grugleder jeg meg til. Og alle ungdomsbøkene er veldig gode også, så godt fornøyd med årets nominasjoner må jeg si:-)

      Slett
  2. Jeg har bare lest Men du ser ikke syk ut, så jeg har mye å glede meg til :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)