lørdag 20. oktober 2018

Deweys Read-a-Thon: Here we go!

Så er jeg endelig i gang et par timer forsinket. Jeg tjuvstartet litt i morges siden jeg visste at jeg kom til å bli forsinket på grunn av handleærend og en lovet tur til svømmehallen med mine to små. Jeg har tatt med meg et lite utvalg bøker så jeg forhåpentligvis alltid skal finne noe som er kjekt å lese.



Time 1 og 2: De første timene ble brukt til annet enn å lese, men deler av de ble brukt til å handle inn til lesemaraton. Lunsj, middag, snacks og frokost til i morgen er nå på plass, så lesingen kan begynne. Jeg startet som sagt litt i morges og kommer til å fortsette nå med en av bøkene jeg holder på med, nemlig Line Baugstø sin Vi skulle vært løver, som jeg satser på å fullføre før jeg begynner på noe nytt.

Time 3 og 4: Disse to timene har bestått av litt spising og kaffelaging og igangkomming. Da jeg endelig kom i gang leste jeg de siste 40% av Vi skulle vært løver på kindle. Tidligere i dag leste jeg 30% av boken, og jeg regner det med i totalen, siden jeg ikke fikk lest de to første timene av maratonet. Line Baugstø sin bok likte jeg veldig godt. Det er en barnebok for mellomtrinnet, som handler om fordommer, og å tørre å være en løve når det trengs. Hovedpersonen Malin blir nemlig venninne med den nye jenten i klassen. Og da det viser seg at hun bærer på en stor hemmelighet som ikke er særlig populær hos hverken klassekamerater eller enkelte foreldre, sliter Malin med å velge mellom venninnen og klassens gunst. En god start på maratonet dette, og en viktig barnebok vil jeg si.

Time 5 og 6: Jeg begynte med å oppdatere bloggen, svare på kommentarer, og å lese litt rundt og kommentere på andre blogger som deltar på Deweys read-a-thon. Deretter var det valgets kval, nemlig å begynne på en ny bok. Jeg valgte Darius the Great is Not Okay av Adib Khorram som jeg enda ikke har kommet så lang i, men liker godt. Den handler om en halvt iransk gutt som sliter med depresjon og til dels mobbing og å ikke finne sin plass og identitet. Det høres dystert ut, men boken virker både varm og til dels morsom så langt. Jeg gleder meg til fortsettelsen.


Time 7, 8 og 9: det har blitt langt på kveld og de siste timene har gått med på å lage middag, spise, og se på Stjernekamp mens jeg har lest to norske bildebøker. Farvel, Rune av Marit Kaldhol har jeg hatt planer om å lese lenge, og Ester og hvalen av Jill Moursund som er ny av året. To bøker med alvorlige tema, den første om et barn som dør, og den andre om å være utenfor. Det blir nok ikke så mye mer lesing i kveld, men satser på god innsats også i morgen.


Time 10-20: God morgen eller god formiddag. Jeg leste litt mer i går kveld og har satt i gang igjen ikke så altfor tidlig i dag med Darius The Great Is Not Okay som jeg fortsatt liker godt. Tenker å sette inn et lite støt nå de siste timene. Hvordan har det gått med dere andre som deltar?

Time 21-24: De siste timene av maratonet har utelukkende bestått av lesing med små pauser. Jeg har leste frem til side 100 i Darius The Great før jeg byttet til Lucas Jackson av Karin Klinge Lindboe (også barnebok for mellomtrinnet). Sistnevnte handler om en 11 år gammel gutt der faren har bipolar lidelse. Når boken starter er faren nede i en veldig dyp dal og Lucas gjør sitt beste for å få han til å spise og drikke. Heldigvis har en bestekamerat han kan snakke litt med og enda heldigere er han at han har en lærer som vil hjelpe han. Boken har en lett humoristisk tone til tross for den tunge tematikken og  er en varm og håpefull leseopplevelse.



Lesemaratonet er nå over og jeg har kommet frem til at jeg har lest ca 390 sider totalt i 5 ulike bøker. Ikke alle sidene har vært like tettskrevet, men jeg må si meg godt fornøyd. Hvor mange timer jeg har lest totalt vet jeg ikke, men har ihvertfall lest en del i 10 av timene. 







11 kommentarer:

  1. Kos deg med lesingen,Silje!:-) Det er nå en gang slik at man mødvendigvis ikke kan sitte i hele 24 timer for å lese, man rekker det man rekker. Gøy er det å være med uansett. Her blir det middagslaging med lydbok og en matpause og kanskje en episode av en serie eller noe før jeg fortsetter lesingen i kveld. Gleder meg til å følge og det er en fin knippe bøker du har funnet deg. Selv har jeg tre ulike på papir og en lydbok, men mulig jeg plukker opp andre påbegynte bøker underveis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en lydbok jeg holder på med også, så mulig jeg prøver det litt etterhvert. Jeg koser meg foreløpig og stresser ikke. Jeg tar dette som en friettermiddag og kveld (og formiddag i morgen) sammen med lillesøster, så litt annet enn lesing må vi også få tid til.

      Slett
  2. Masse lykke til med lesingen, blir det full gass til i morgen, eller skal du sove underveis? Fin haug med bøker du har der, det er vel bare Ravatn jeg kjenner igjen ved første øyekast, også Kaldhol da, må sjekke ut den :) Kos deg med lesingen! Selv har jeg holdt på i hele dag, men må ta en pizzapause nå når gutta boyz innfinner seg om en time :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal definitivt sove ja:-) Og siden det er første gang har jeg lagt ambisjonsnivået lavt. Det blir nok tid til både spising og kanskje en film senere i kveld. Tenker heller å gjøre en innsats i morgen tidlig og frem mot kl 14. Egentlig er før og etter frokost min beste lesetid:-) Lykke til du og og kos deg med pizza!

      Slett
    2. Hva leser du forresten Tine?

      Slett
  3. Eg les det forrige innlegget ditt, og det høyres kjekt ut å lese saman med nokon :-) Eg har ikkje ein bokhaug som eg har planlagt, men eg har bøker frå biblioteket som har låge ei stund, og begynner nok med dei. Ha ein fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Elida! Lykke til med lesingen du og. Skal inn å lese innlegget ditt nå.

      Slett
  4. Er ikke lett å gå i mot flertallet når man er ung, det krever at man har litt bein i nesen og ikke minst støtte i en god venninne eller andre rundt seg. Høres ut som en bra bok og en god start på maraton ja. Du kan forresten glede deg til Maggot Moon, jeg elsker den så langt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og boken fremstilte den følelsen veldig godt synes jeg. Jeg har nå begynt på en ungdomsbok og i begge bøkene snakker barnet/ungdommen om foreldre som ikke forstår den sosiale rangstigen som finnes på skolen og i klassen. Fikk meg til å tenke på at jeg må prøve å huske det når jeg får litt større barn, men jeg kommer sikkert ikke til å forstå det jeg heller. Så kjekt å høre at Maggot Moon er bra, da gleder jeg meg til jeg overtar den:-)

      Slett
    2. Om ikke du forstår det helt vil du gjerne likevel huske hvordan det føltes selv og dermed ha en viss forståelse.

      Leser du i dag også? Jeg ga meg tidlig i går, men fikk startet igjen i ni-tiden i dag.

      Slett
  5. Ja leser i dag og, men fikk ikke begynt så tidlig.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)