mandag 8. mai 2017

Dette leste jeg i april

April skulle liksom være måneden for krim og lydbøker. I påskeferien skulle det leses krim og Storytel-abonnement (30 dager gratis) ble skaffet fra baksiden av melkekartongen ved påskefrokosten. Jeg har brukt mye tid på å samle alle lydbøkene jeg ønsker å høre i bokhyllen i appen, og til og med lastet ned en del, men har ikke hørt ferdig en eneste. Jeg har begynt på flere, men er istedenfor blitt hektet på podcasten The Big Five der kjente mennesker har blitt personlighetstestet og får vite resultatene. Det spørs om jeg kan forsvare å bruke penger på Storytel-abonnement nå. Når det gjelder bøker lest, så orket jeg ikke begynne på noe nytt i påskeferien så jeg fullførte to bøker og gjorde et godt innhugg i Anne Karenina. Jeg endte opp med fem leste bøker i april, noe som er omtrent etter skjema for å lese 52 bøker i år. Disse bøkene leste jeg:

Levende og døde av Han Kang
Huset med den blinde glassveranda av Herbjørg Wassmo
Who Killed JonBenet Ramsey? av Cyril Wecht og Charles Bosworth
Z for Zorry av Marit Kaldhol
Fordi du ser meg av Jennifer Niven

Kvalitetsmessig inneholdt april to av de beste bøkene jeg har lest på lenge, så jeg er veldig godt fornøyd på det feltet. Levende og døde av Han Kang var en sterk og unik opplevelse av en bok. Den tar for seg det blodige studentopprøret i Gwangju, Sør-Korea, i 1980. Boken er delt inn slik at hvert kapittel har en ny fortellerstemme, noe som fungerer helt ypperlig. Jeg har påbegynt et innlegg om denne, for det må den nesten få, så satser på at det kommer i løpet av uken. Da jeg var ferdig med Levende og døde ble jeg litt rådvill, for hva kunne jeg lese etter dette? Siden jeg hadde meldt meg på Hedda hos Boktanker sin bokhyllelesing med tema skandinaviske bøker skrevet mellom 1945-1990, falt valget på Herbjørg Wassmo sin første bok i Tora-trilogien, Huset med den blinde glassveranda. Et veldig godt valg vil jeg si, en sterk og vakker bok om Tora sin tøffe oppvekst under fattige kår i Nord-Norge. Jeg ville ikke at denne boken skulle bli ferdig, og heldigvis finnes det to bøker til om Tora, i min bokhylle. Hadde jeg lest denne boken for tre år siden hadde jeg kjempet litt hardere for navneforslaget mitt Tora på yngstedatteren. Jeg har ikke begynt på et innlegg om denne, og er ellers dårlig på å notere underveis om bøkene jeg leser. Jeg minnes at jeg laget noen eselører i boken, så forhåpentligvis kan de inspirere meg til et innlegg.
"Huset med den blinde glassveranda" av Herbjørg Wassmo"Levende og døde" av Kang Han

Who Killed JonBenet Ramsey? har allerede fått et eget innlegg i forbindelse med Moshonista sin biografisirkel, så jeg skriver ikke mer om den her annet at den var mindre interessant enn jeg hadde håpet. To ungdomsbøker ble det også tid til i april, en norsk og en amerikansk, og jeg fikk endelig lest min første norske 2017-utgivelse.  Marit Kaldhol skrev min favoritt til å vinne bokbloggerprisen for beste roman for to år siden, og jeg har siden lest de bøkene hun har kommet ut med. Z for Zorry handler om en ung jente som flytter inn til byen for å begynne på videregående, på danselinjen. Hovedpersonen har det ikke godt, hun er utenfor på skolen, har foreldre som ikke virker å bry seg så mye, og føler seg ensom. Jeg likte boken, men jeg vet ikke helt hva som gjør at boken ikke fester seg mer hos meg. Den har ikke den samme poetiske stilen jeg likte så godt i Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz, og Z for Sorry oppleves mer tilgjengelig og mindre original enn forgjengeren Zweet. Det skal sies at jeg leste boken i små bruddstykker over lang tid, noe som kan ha dempet opplevelsen.

"Who Killed JonBenet Ramsey?" av Cyril H. Wecht"Z for sorry - roman" av Marit O. Kaldhol FORDI DU SER MEG

Fordi du ser meg av Jennifer Niven var en søt og litt annerledes kjærlighetshistorie om to ungdom med noen spesielle utfordringer. En av dem har en sjelden lidelse som gjør at han ikke kan gjenkjenne ansikter, ikke engang sitt eget, mens den andre var en gang på nyhetene som amerikas feiteste tenåring, men skal nå sette sin fot på high school for første gang. Selv om disse ungdommene har interessante perspektiver, så er dette først og fremst en romantisk bok for ungdom. Har også påbegynt et innlegg om denne, og ser at jeg nå har lovet å skrive om tre av bøkene lest i april. Men så er jo et viktig poeng med månedsoppsummeringen, å motivere meg selv til å skrive om flere av bøkene jeg leser, så får vi se om jeg holder ord.

Til slutt litt om statistikk og mål. Tre ulike nasjonaliteter fordelt på fem bøker er godkjent. En bok på engelsk, fire på norsk, derav en nynorsk. Fire bøker skrevet av kvinner og en bok av to menn, en sterk overvekt der altså. Jeg har vanligvis en god overvekt av kvinnelige forfattere i min statistikk generelt, blant annet fordi jeg leser mye barne- og ungdomslitteratur der kvinner nok er i flertall. Sjangermessig har jeg lest to ungdomsbøker, to voksenromaner og en sakprosa, så ikke så altfor stor spredning i og med at fire av bøkene er romaner. Formatene jeg har lest i fordeler seg slik; en bok på kindle, en på lyd, og tre i papirformat.

Jeg ligger godt an for å oppnå 52 leste bøker i år, noe som kanskje bidrar til at jeg kan få lest to mursteiner i år, der har jeg foreløpig ingen kryss. Jeg fikk en ny nasjonalitet med Sør-Korea, ett 1001-kryss og bokhyllekryss med Huset med den blinde glassveranda, og mitt først kryss for norske 2017-bøker, så en ganske god lesemåned også sånn rent kryssmessig vil jeg si. I mai håper jeg å gjøre et innhugg i bokhyllene og 1001-bøkene der jeg henger litt etter med tanke på bokhøsten. Jeg bør også få lest noen av de norske vårbøkene før høsten om de ikke skal bli glemt. I skrivende stund holder jeg på med tre 1001-bøker, så den biten bør i hvert fall gå greit. Hadde du en god lesemåned i april?

Jeg fikk Z for sorry, Levende og døde og Fordi du ser meg fra forlagene Samlaget, Pax og Schibsted.

7 kommentarer:

  1. Lesing går sjelden som planlagt, og eg er veldig glad for innhogget ditt i Anna Karenina. Eg bruker Storytel veldig mykje, og syns det er ein forsvarleg pris, men om du ikkje bruker det så mykje blir det veldig dyrt. Eg har sagt opp Audible-credits pga lite brukt. Lag deg ein fin mandagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper jo at jeg skal bruke det så mye at det er verdt prsen, men er ikke der helt ennå. Tror jeg skal pause og høre på de lydbøkene jeg har kjøpt utenom først, men kommer nok til å abonnere på det i perioder, alle midler for å få lest de bøkene man har lyst til;-)

      Slett
    2. Eg bruker det ofte for å kome gjennom klassikere og andre bøker eg burde ha lest. Eg er meir sta når eg høyrer lydbok for då kan eg gjera andre ting samstundes :-)

      Slett
  2. Jeg husker ikke om det var du som overbeviste meg om å kjøpe Human Acts eller om jeg fant ut av det selv, men den ble uansett kjøpt fordi du hadde nevnt den. Så takk for det! Den og Quarantine var mine beste leseropplevelser i april. Jeg måtte til slutt endre antall stjerner til fem, kunne ikke forsvare å trekke fra en pga et kort kapittel.

    Hva synes du om Anna Karenina så langt? Og hva synes du om de andre to 1001-bøkene? Wharton og Ishiguro? Jeg har enda ikke lest noe av Wharton, så kanskje jeg blir inspirert hvis du anbefaler.

    Er du med på tvangslesing på torsdag forresten?

    Når det gjelder mursteiner henger jeg også etter. Ingen mursteiner så langt i år. Jeg har funnet frem Wizard of the Crow og har et lite håp om at den kan bli årets første murstein, samt havne på lest-listen for mai.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi var ihvertfall på Boksalongen sammen da du kjøpte den og snakket om boken, men jeg hadde jo ikke lest den enda, bare skaffet meg den. Jeg liker godt Anna Karenina, men fordi den er så lang pauser jeg i den stadig vekk for å rekke flest mulig andre bøker innimellom. Litt dumt at det blir sånn, for den er best når jeg leser den sammenhengende, som de fleste bøker. Skal ta en ny sammenhengende økt nå i mai ihvertfall og hadde tenkt at den skulle være juni/juli-mursteinen i Hedda sin bokhylleutfordring. Hører Wharton på lydbok og har såvidt kommet i gang, er fortsatt usikker på om det er en god ide. Mulig jeg må gå over til Kindle-utgaven hvis jeg føler jeg går glipp av for mye.

      Slett
  3. Det viktigste først: Grattis med alle kryssene.
    Hører både du og labben skryte begeistret av Han Kang, og jeg har den liggende, (og likte Vegetarian), men den virker bare så fæl og brutal og trist, at jeg vegrer meg sterkt for å ta den med på tur, eller høre på senga. Kanskje ute, på en forblåst dag der vinden sluker de grusomste detaljene, men da er vel også litt av vitsen borte. Må vel bare ta meg sammen. Har ikke somlet meg til å se Casting JonBenet ennå, og det blir vel ikke med det første, nå som Anne Shirley er tilbake i moderne versjon. Veldig spent på den serien. (Sønn18, var entusiastisk etter 15min, uten ha noe forhåndskjennskap til Anne, ble da enda mer nysgjerrig.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk. Han Kang sin er fæl, vakker og rystende, men du må lese den, og du må få med deg alt. Tror det var Rose-Marie som hørte den på lyd og sa at den nok egnet seg bedre i annet format. Mye på grunn av navnene, det kan være vanskelig å holde styr på. Du får ta opp pusling eller fargelegging, så skal du se at det går bra:-) Jeg har fortsatt Storytel-abonnement til tross for at jeg ikke klarte å høre ferdig en eneste lydbok på de gratis 30-dagene, så nå må jeg skjerpe meg. Prøvde meg på en krim som jeg har hatt lyst å lese lenge, men oppleseren irriterer meg for mye, og Ethan Frome, men endte opp med å lese alt på nytt igjen på kindle-versjonen. Må finne noe som fenger der ikke språket er helt avgjørende. Men det er jo klassikerne jeg må få lest!

      Det er så mye en skulle sett, har kun sett starten på JonBenet og ble sånn passe nysgjerrig. Har lite forhåndskjennskap til Anne selv, så det høres jo lovende ut.

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)