fredag 10. februar 2017

Dette leste jeg i januar

Vi er allerede langt ut i februar, men her kommer likevel oppsummering fra januar. I januar leste jeg 6 bøker, noe som ikke er så verst for å være meg. Jeg har vel pleid å lese 4-5 bøker på en gjennomsnittlig måned. Nå skal det sies at 3 av bøkene var påbegynt før årsskiftet, men hvem bryr seg vel om det. Kun en av bøkene har så langt blitt videre omtalt (trykk lenke), men to av bøkene har i det minste et påbegynt innlegg som forhåpentligvis kommer i neste uke. Jeg begynte å skrive om de ulike bøkene, men fant ut at det kom til å bli et veldig langt innlegg, og at det kanskje var bedre å forsøke å fordele innleggene litt mer utover måneden. Her er de leste bøkene fra januar:
"To søstre" av Åsne Seierstad"If I Was Your Girl" av Meredith Russo
Ice and Bone: Tracking an Alaskan Serial Killer av Monte Francis
Menn som ingen treng av Frode Grytten
To søstre av Åsne Sejerstad
Leiligheten av Nora Szentiványis
Salt to the Sea av Ruta Sepetys
If I Was Your Girl av Meredith Russo

"Leiligheten - roman" av Nora Szentiványi"Menn som ingen treng" av Frode Grytten"Ice and Bone Tracking an Alaskan Serial Killer" av Monte Francis"Salt to the Sea" av Ruta Sepetys

Januar har vært en innholdsrik lesemåned der jeg synes jeg har lært mye av bøkene jeg har lest. Jeg har vært i Alaska og lært litt om både kriminalstatistikk og statens skyggesider, jeg har fulgt den norske mann i ulike varianter, en fars desperate kamp for å få døtrene sine tilbake fra Syria og lært om radikalisering av ungdom i vesten, jeg har vært i Budapest og møtt en familie som har blitt revet fra hverandre etter at en generasjon flyktet fra kommunismen, mens den andre ble, jeg har fulgt fire ungdommer tvunget på flukt under andre verdenskrig og jeg har blitt kjent med Amanda, født Andrew, og hvordan det er å endelig kunne være seg selv, men å likevel måtte bære på en stor hemmelighet for å bli akseptert. Jeg har hatt mange virkelig gode leseopplevelser, men hvis jeg må trekke frem noen var det To søstre og Salt to the Sea som gjorde mest inntrykk.

Når det gjelder målene jeg satt meg har jeg kommet godt i gang med bokhyllemålet, som er viktig, da dette blir verre å følge opp ettersom nye utgivelser kommer i stadig større omfang i løpet av året. 5 av de 6 leste var hentet fra egen bokhylle. Jeg har lest 2 ulike nasjoner og altså fått 2 kryss der, men det skulle jammen litt til å ikke klare det i løpet av årets første måned. Kryssene for Norge og USA kommer nesten av seg selv og jeg har lest 3 fra hvert land i januar. Til tross for dette har jeg faktisk i tillegg vært i både Ungarn, Syria, Tyrkia og Polen gjennom handlingen i bøkene, og det teller absolutt for noe. Jeg har ellers lest 2 av 5 non-fiction og tror ikke det blir noe problem å oppfylle det målet ettersom jeg er veldig fristet til å lese mer.

Hva så med februar, en kort måned som allerede nærmer seg halvveis? Jeg må få minst et 1001/klassiker-kryss, og helst to. Jeg holder på med Blodmeridianen av Cormac McCarthy som jeg må tvinge meg selv litt til å komme ordentlig i gang med. En tung bok når det kommer til både språk og innhold, men jeg liker den. Ellers er jeg veldig fristet til å lese mer Ian McEwan etter at den ene bokbloggeren etter den andre har skrevet om ham i det siste. Sementhagen er trukket frem som en favoritt hos flere, den er kort og den er en av hans tidligste bøker (den tidligste på 1001), så det må helt klart bli første bok ut (selv om det er Lørdag jeg har i bokhyllen). Han vil også gi en nytt, om enn noe opplagt, nasjonalitetskryss. Jeg har også lyst å lese flere av fjorårets Printz-aktuelle før jeg begynner på dette årets bøker.

11 kommentarer:

  1. Det var jo en fin liten haug dette her Silje, og flere Bokbloggprisnominerte også :) Fikk lyst å lese Salt to the sea, liker bøker som er bygget på faktiske hendelser, som denne er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, ikke akkurat i nærheten av dine månedlige hauger, men er fornøyd jeg. Tror absolutt du kan like Salt to the Sea. Kommenterte forresten akkurat hos deg også:-)

      Slett
  2. Fin begynnelse på nytt år! Eg har og lyst til å lese Ian McEwan av same årsak som deg ;-) Eg har lest hans "The Children Act", men myser på hans tidlegare utgivelser. Ifølge 1001-appen (bibelen min!) så har han 8 bøker på lista, og alt mellom 150 og 300 sider så dei er ikkje akkurat for lange.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Det med sidetall er helt klart en medvirkende årsak til at han rykker opp på listen. Jeg har kun lest On Chesil Beach og ble ikke overbegeistret, men velger å tro at det hadde like mye med meg å gjøre som med boken. Han virker å ha både intrikate plott og psykologisk innsikt, og er overbevist om at han må få minst en sjanse til.

      Slett
  3. Ja, plutselig var McEwan overalt igjen. Sitter å ruger på et innlegg selv (samleomtale), ser at du allerede har fått med deg at Sementhagen er riktig plass å starte, det blir bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en blanding av at Labben leste Amsterdam som tydelig engasjerte og at flere bloggere har skrevet om Nøtteskall i det siste. Føler jeg nesten har et prosjekt der jeg leser dine favorittbøker for tiden:-) Håper på innlegg snart!

      Slett
  4. Hehe, jammen er vi påvirkelige. Nutshell er allerede lastet ned på storytel, til tross for soso erfaringer med hans tidligere bøker. Har sagt i flere kommentarfelt at jeg bare har lest 2 (Chesil og Saturday), men kom plutselig på at jeg også har lest Sweet Tooth, eller Serena som den fantasiløst het på norsk. Grei nok. Saturday synes jeg var dødskjedelig. (såvidt jeg husker). Sementhagen (har konsekvent lest sementhaugen) har jeg liggende et sted, forhåpentligvis ikke samme sted som Blood Meridian, for den er fremdeles bortevekk.

    (fniser litt til at amanda palmer fremdeles står som - leser nå - som eneste bok du leser nå, trodde du var ferdig omsider??)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk for påminnelsen, var jo ferdig i fjor! Nå har jeg endret til en ny bok jeg nok kommer til å holde på med en stund, om det ikke plutselig løsner for meg og Blodmeridianen.

      Slett
    2. Ja, plutselig er leseplanene endret helt fordi McEwan dukket opp overalt. Håper du finner Sementhagen da. Hentet min på biblioteket, men er usikker på om jeg bør lese den ved siden av Blodmeridianen eller om det blir for tungt og dystert. Så Serena og Sweet Tooth er den samme boken, det visste jeg ikke.

      Slett
  5. Jeg teller aldri med steder jeg har besøk via handlingen til bøkene, kun hvilken nasjonalitet bøkenes forfatter har. Tror kanskje jeg bør telle annerledes. Louis de Bernieres har f.eks. tatt meg med til ganske mange forskjellige land, selv om jeg kun får kryss for England hver gang. Trenger et bedre kryss-system!

    Jeg har avbrutt Blood Meridian. Hatt skikkelig leselyst i det siste og den har kun fungert som festbrems. Skal lese den, men må være i humør til det og må klare å få med meg mer av det jeg leser. Tror det kommer til å gå mye bedre med Robinson Crusoe neste måned.

    Har du skrevet om Alaska-boken? Jeg klarer ikke å huske om jeg har sett et innlegg om den. Jeg er litt nysgjerrig på den.

    SvarSlett
  6. Jeg teller heller ikke handling i et land som kryss, så tenkte ikke så mye over det før jeg skrev innlegget.

    Det med festbrems var i grunn en god beskrivelse:-) har nemlig hatt det litt på samme måte. Jeg har sust gjennom flere lettere, men gode bøker og nå prøver jeg kun å lese i Blodmeridianen, og da stopper lesingen opp litt. Skal ikke gi opp enda, men det får heller ta sin tid:-) f

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)