fredag 1. april 2016

Samlesing: Slipp hold av Heidi Sævareid

image
Foto: Mangschou forlag
Denne månedens samlesing til Bokbloggerprisen i september er ungdomsboken Slipp hold av Heidi Sævareid. Slipp hold er nominert i Åpen klasse sammen med Fotturar i Norge av Gaute Sortland og Havboka av Morten Strøksnes.


Heidi Sævareid er født i 1984 og har i følge Mangschou forlag sine sider en mastergrad i nordistikk fra UiO, har jobbet som norsklærer og forlagsredaktør, men jobber i dag som forfatter, oversetter og yogalærer.  Hun har også jobbet som redaktør i Barnebokkritikk og kritiker (Vårt land, Barnebokkritikk, Numer). Heidi Sævareid har tidligere gitt ut ungdomsromanen Spranget som hun både ble nominert til Brageprisen for og fikk Kulturdepartementets debutantpris for. Også Slipp hold var nominert til Brageprisen og nå altså Bokbloggerprisen.


Forlaget om Slipp hold:
Går det an å overgi seg til noe uten å gi opp hele seg?
«Du er så pysete», hvisker han og klemmer hånden min. Jeg rister på hodet for meg selv, det er ikke sant. Det er mange ting jeg ville prøvd som han aldri ville gjort.
Mari og Torger har vært sammen lenge. Hun vet ennå ikke helt hvor hun har ham. Han er litt for opptatt av å vite hvor han har henne. Hvordan kan Mari komme tilbake til den hun var før? Hvor langt kan hun gå for å sprenge nye grenser? Og går det an å overgi seg til noe uten å gi opp hele seg?

                                    Slipp Hold


Jeg skrev om Slipp hold i et samleinnlegg tidligere, men kommer forhåpentligvis til å rekke å skrive mer om den i løpet av april siden jeg er ansvarlig for denne månedens samlesing. I tillegg har jeg lest Heidi Sævareid sin første ungdomsbok Spranget og et eget innlegg om den kommer ihvertfall.


Har du lest og skrevet om boken eller gjør det kan du veldig gjerne legge igjen en lenke til innlegget ditt hos Norske bokbloggere. Og selvfølgelig kan du legge igjen både lenke og kommentar her hos meg også.

6 kommentarer:

  1. Denne er den eneste av kortlistebøkene jeg ikke har lest , så den må jeg få med meg i løpet av måneden.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg du må da:-) Jeg gjenleser den nå, leste nylig Fotturar og skal lese Havboka. Da blir det lettere å avgjøre hvordan jeg skal stemme i august. Har heller ikke lest Bieboken og satser på at den passer bra som sommerferielektyre.

      Slett
  2. Har heller ikke lest denne boken og er høyst usikker på om jeg skal- selv om jeg selvfølgelig "burde" lest den pga BBP. Har lest noen omtaler av denne boken og den fremstår som en veldig spesiell bok med spesielt tema.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du velger å lese den selv om du er skeptisk. Jeg vil ikke si at temaet er spesielt, da Slipp hold handler mest om identitet som så mange andre ungdomsromaner. Men jeg skjønner jo at du sikter til suspension-biten av boken. Jeg tror ikke du vil oppleve den som så spesiell som du tror. Jeg kjente ikke til dette miljøet før jeg leste boken, og selv om jeg synes det delvis er fascinerende at folk finner mening i å henge seg opp etter kroker, er det langt fra noe jeg kunne tenke meg:-) Jeg tror likevel de fleste vil kunne kjenne seg igjen i noen av de ulike motivene bak å gjøre det.

      Slett
  3. Dette er den boka jeg har likt minst, sålangt, av alle på kortlista. (Ikke lest Lunde og Vatne og Lindgren). Synes det ble for enkelt. Forbeholde er mitt litt problematiske forhold til ungdomsbøker, eller heller, norske ungdomsbøker. Synes det er langt imellom de som treffer meg, men det er nok fordi jeg leser for lite av sjangeren - og muligens er for gammel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har fått med meg at du ikke likte denne så godt. Og at vi var uenige om denne og Fuck verden. Jeg synes Slipp hold var veldig intens og velskrevet. Jeg har også tidligere syntes at veldig mange norske ungdomsbøker er enkle sammenlignet med for eksempel engelskspråklig YA, mest sannsynlig fordi de sikter mot en yngre målgruppe. Dette har endret seg en del de siste årene virker det som og det kommer stadig flere ungdomsbøker rettet mot litt eldre ungdom. Jeg er ikke helt enig at denne er for enkel selv om den er tilgjengelig og medrivende. Jeg synes jo derimot at Fuck verden var litt for overfladisk. Jeg har akkurat lest Slipp hold på nytt og hadde ikke en like god opplevelse denne gangen selv om den fortsatt var god.

      Jeg kan umulig tenke meg at du er for gammel;-)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)