tirsdag 16. september 2014

Battle av Maja Lunde

Da jeg fikk forespørsel fra forfatteren om jeg ville ha et eksemplar av denne boken var jeg litt i tvil om en danseroman for ungdom var noe jeg ville lese. Jeg er veldig glad i dansefilmer, så det er ikke det som er problemet, men jeg var litt usikker på om det var like morsomt å lese om dans som å faktisk se det. Når det kommer til dansefilmer er jeg ikke særlig kritisk eller krever så forferdelig mye av historien så lenge det er bra dansing med. I en bok derimot tenker jeg at det bør være historien som bærer boken, så det overrasket meg at det var dansescenene jeg likte best også i bokform, men på en noe annen måte enn når jeg ser på film.

Battle har ikke en veldig original historie, men den er godt og fengende fortalt og du blir dratt rett inn i handlingen. Det handler om Amalie som er en såkalt nyrik og bor med sin far på Oslos beste vestkant. Moren hennes var danser og det har aldri vært noen tvil om hva Amalie skal bli. Hun går på den anerkjente Valkyrien danseakademi der hun er den aller beste teknisk, men danselæreren etterlyser stadig mer følelse i dansen hennes, mer Amalie. En dag raser hele hennes tilsynelatende perfekte fasade sammen da hun må flytte fra alt hun kjenner og oppgi all velstand, til et av Oslos mindre fasjonable strøk. Dette til tross nekter hun å la seg knekke og lar ingen få se hvordan hun har det, eller få se Amalie om du vil. Til det må det selvfølgelig litt ekte kjærlighet til og en kjekk ung mann som danser en helt annen stil enn henne. Høres det kjent ut? Ja, det gjør jo det, men det funker likevel bra.

Dansescenene i Battle er intense og det er i disse scenene jeg holder pusten av spenning eller innlevelse for om hun klarer bevegelsene hun har problemer med eller bare fordi hun er så langt inne i dansen hun holder på med. Det er gjennom dansen vi får komme mest inn på Amalie synes jeg. Boken går nemlig ikke veldig dyptpløyende inn i hennes følelser og tanker rundt det som skjer med faren, tilværelsen som er snudd på hodet og moren som ikke er tilstede. Vi får heller ikke vite særlig mye om hva som har skjedd med moren eller omstendighetene rundt farens konkurs. Den kunne godt tatt seg råd til å gå mer i dybden her for det hadde blitt en bedre bok.

Jeg kunne også ha tenkt meg å blitt bedre kjent med noen av de andre karakterene. Jeg vil gjerne vite litt mer først og fremst om Mikael, men gjerne også Josef og Silje, og hva med Ida? Romansen synes jeg også kommer litt fort. Etter min smak kunne spenningen mellom Amalie og Mikael bygget seg opp litt mer før det det braker løs. Det ville nok vært mer naturlig om de var skeptisk til hverandre litt lenger og ikke minst ville det gjort en del for spenningen i boken. Jeg kunne egentlig ønske at Battle hadde minst 50 sider til som kunne fylle ut det jeg savnet ved boken, gi Amalie og historien om henne mer dybde og la handling og karakterer utfolde seg litt mer.

Tross dette er Battle en veldig underholdende og velskrevet bok. Den har driv og det skjer stort sett noe hele veien. Boken har også et par frempek blant annet helt i starten som forteller om at noe drastisk snart skal skje. Dette er med på å holde på leserens nysgjerrighet. For min egen del var dette en perfekt bok  å lese akkurat nå etter å ha slitt med lesetempo og motivasjon de siste månedene. Nå er det bare å håpe på at vi får en norsk dansefilm!

Tips: liker du Simone Elkeles sine Perfekt kjemi-bøker tror jeg denne er noe for deg.
                                           
                                              

Takk til Kagge forlag for et eksemplar av boken.

Ellikken, Tine og Beathe har også skrevet om boken.

5 kommentarer:

  1. Veldig enig med deg at boken manglet det lille ekstra, den dybden, som skal til for å heve boken opp fra det middelmådige. Samtidig... man liker den jo, nesten litt irriterende godt ;-)

    Takk for lenke!

    SvarSlett
    Svar
    1. En veldig oppslukende bok som er en av de mer underholdende jeg har lest på en stund. Kan være fin å anbefale til litt lesevrang ungdom. Ja, det er rett og slett synd at den ikke var enda litt bedre:-)

      Slett
  2. Denne har jeg nettopp fått av forlaget, men den havnet i den enorme ventebunken. Så jeg vet ikke om jeg får lest den med en gang. Men dette var en meget flott omtale som hvert fall gjorde at boken rykket noen plasser frem på listen :-)

    SvarSlett
  3. Veldig fin omtale!:) Dansebok...tror ikke jeg har lest det noen gang, nei. Hørtes da veldig fin ut, synd å høre den ble litt for enkel, det er jo nesten irriterende, men jeg må si jeg fikk litt lyst å lese den allikevel. Liker da å se dansefilmer, så kanskje denne blir plukket med en gang:) Kos deg!

    SvarSlett
  4. Hei!
    Har i oppgave om denne boken og driver å analyserer denne. Hvilke frampek var det i starten av fortellingen som du nevner. ¨

    Tar gjerne imot flere virkemidler, for trenger hjelp med denne oppgaven...

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)