tirsdag 14. januar 2014

Leseåret 2014: mål og ønsker

I 2012 hadde jeg som mål at en tredjedel av bøkene jeg leste skulle være norske og det klarte jeg ikke. Jeg fjernet derfor det målet i 2013 og i år endte jeg faktisk med godt over en tredjedel av totalt antall som var norske. Ja, hva sier egentlig det? At det ikke er noen poeng med mål for det jeg leser? Det viser vel at Bokbloggerprisen og Uprisen har vært mer inspirerende og motiverende enn egne mål og det er i grunn ikke så rart. Jeg synes uansett det er gøy å gå tilbake på slutten av året for å se hva slags tanker jeg gjorde meg på begynnelsen av året. Så derfor kommer det noen mål denne gangen også. Jeg har ikke noe spesifikt antall på antall bøker jeg skal lese under de fleste punktene for da blir det mer lystbetont. Jeg vet at jeg trenger å lese en del etter innfallsmetoden og med lesesirkler, både offline og i forbindelse med den kommende bokbloggerprisen tror jeg ikke jeg skal binde meg særlig mer enn det nå ihvertfall. Punktene under vil likevel være noe å ha i bakhodet når jeg velger bok og siden de er basert på bøker jeg har lyst til å lese og ikke minst er varierte skal det mye til for å ikke treffe på en del av dem.

Noen ønsker og tanker rundt leseåret 2014 (eller mål om du vil):

1. Jeg vil lese alle de nominerte bøkene til bokbloggerprisen 2013, 6 stykker i alt. Det kommer til å være lesesirkler fra vinter til sommer.

2. Jeg vil lese norske bøker som gis ut i 2014 for nominering til neste års bokbloggerpris, dette blir nok først og fremst på høsten. Det kommer et par mål nedenfor som lar seg kombinere med dette.

3. Jeg vil lese noen bøker fra andre land og ikke minst verdensdeler enn det jeg vanligvis gjør. Det vil si for eksempel Øst-Europa, andre asiatiske land enn India og Japan og hele Afrika.

4. Jeg vil fortsatt ha fokus på norsk ungdomslitteratur fordi jeg liker godt denne typen bøker og det er kjekt å ha litt bedre oversikt på et felt. Mer konkret vil jeg lese de nominerte til Uprisen også i år og ellers holde meg oppdatert på nye titler. Jeg leste da noen ungdomsbøker i fjor så mulig noen av dem allerede er lest. I tillegg har jeg noen stående ulest hjemme som det hadde vært kjekt å lese.

5. Mange av mine største leseopplevelser har kommet fra YA-sjangeren, opprinnelig engelskspråklige ungdomsbøker. Jeg vil holde meg mer oppdatert her i år enn i fjor. Printz-prisen og andre kåringer gir en pekepinn på hva som er verdt å lese samtidig som Goodreads gir mange tips og omtaler. Her vil jeg ha fokus også på helt nye titler. Da får jeg endelig lest litt mer på min nye Kindle Paperwhite:-)

6. Jeg vil lese mer sakprosa. Jeg klarte to i 2013, så da bør jeg vel klare minst 3 i 2014. Her er det flere å velge fra i bokhyllen hjemme.

7. Jeg vil fortsette å utforske nye norske barnebøker, noe som kan kombineres med både lesing for min datter og nominering til neste års bokbloggerpris. I 2013 oppdaget jeg virkelig mange fine norske barnebøker så dette gleder jeg meg til. Veldig fornøyd med dette målet og et jeg er sikker på å oppnå.

8. Jeg vil lese flere bøker fra egen bokhylle. Etter en kjapp opptelling av fjorårets leste bøker er et absolutt fåtall bøker jeg har hatt i bokhyllen eller kjøpt selv før årets start og overvekten er på biblioteksbøker og forlagseksemplarer. Alt som er nytt er ofte mer fristende. Jeg har nå laget en hylle på Bokelskere med bøker fra egen bokhylle som ikke er lest så jeg lettere kan ha oversikten og velge derfra med jevne mellomrom.

9.  Lese mer av noen av disse forfatterne: Neil Gaiman, Stephen King, Karin Fossum, Amalie Skram, J.K.Rowling, John Green, Laurie Halse Anderson, Markus Zusak, Johan Harstad, Melina Marchetta, Benedicte Meyer Kroneberg, Rainbow Rowell og Nick Hornby. 

10Lese bøker av forfattere jeg ikke har lest noe av, men som jeg lenge har både villet og syntes at jeg burde lese noe av: Alice Munro, Paul Auster, Siri Hustvedt, Jonathan Franzen, John Irving, Dag Solstad, Per Petterson, J.R.R. Tolkien, Libba Bray, Mikal Niemi, Philip Pullman, Agnar Mykle, Virginia Woolf, Charles Dickens, Jane Austen, Harald Rosenløw Eeg, Arto Paasilinna og Sigrid Undset.

Siden jeg skal få barn nummer to i mars er det ekstra vanskelig å sette noe tallmål for antall leste bøker, men jeg håper det ikke blir så kjempelangt unna de 45-50 jeg har klart de siste årene. Jeg har så langt satt opp 40 på Goodreads. Dette er det eneste stedet jeg hele tiden får opp hvor mye jeg har lest og hvor mye jeg til enhver tid henger etter (for det gjør jeg alltid) og det er litt stressende og litt gøy.

4 kommentarer:

  1. Dette var kjempefine mål, Silje! Og så spennende at du skal bli mamma til nr 2 :) Jeg synes det er morsomt å lese andres mål, selv om jeg er svært lite flink til å sette meg mål og å fullføre dem. Jeg er en ekstrem ad-hoc-leser som plutselig for dilla på et tema eller en forfatter. På punkt 10 har du veldig mye godt lesestoff i vente!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Anne. Jeg synes det er veldig gøy å lage mål og har vanskelig for å begrense meg, men er langt fra like flink til å følge dem. Det er derfor jeg kaller det mer ønsker og tanker som er greit å ha i bakhodet. Og som sagt siden de er valgt først og fremst utfra det jeg har lyst til å lese og med få konkrete tall skal det litt til å ikke treffe på noe ihvertfall.

      Slett
  2. Grattis med moderskapet.
    Er det slikt man gjør bare for skape litt ekstra utfordring rundt lesemålene?
    Jeg skal følge alle som skriver om nye norske 2014 bøker med argusøyne i år, i det håp at noen makter å finne perlene blant gråsteinen - og jeg slipper å lese gråstein.

    The heat is on -). Så forresten i et annet innlegg, eller en link i et av innleggene dine at Kelley Armstrong var HBO serie. Er det ikke typisk. Og akkurat i år da jeg for første gang strøk Otherworld av ambisjonslista. Og siden vi nå snakker om tv-serier. Jeg gleder meg vilt til Breaking Bad avleggeren om Saul Goodman, den tror jeg blir fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og det er klart det er for de ekstra utfordringene. Det har rett og slett blitt for lett når den eldste har bikket 3 år og man har tid til å lese igjen;-)
      Ja, det stemmer at Otherworld-serien har blitt TV-serie, ihvertfall den første boken så lang, og det er akkurat så langt jeg har rukket å lese. Er også spent på Saul Goodman-serien, og altfor mange andre serier også. Blir permisjonstiden lignende den forrige blir det mer tid og ork til TV-serier enn lesing i ammetåken, så må vel sette inn et ekstra gir på lesingen fremover.

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)