onsdag 29. mai 2013

Hvem får Uprisen i morgen?


Uprisen er en pris for og av ungdom i regi av Foreningen les. Ungdomsskoleelever har både valgt ut de nominerte bøkene og er i disse dager i gang med å avgjøre hvilken ungdomsbok som er den beste utgitt i 2012. I morgen får vi endelig vite hvilken bok som stikker av med seieren.  De nominerte er (med lenke til mine omtaler):


Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad
Din vakre jævel av Helene Uri og Arne Svingen
Nærmere høst av Marianne Kaurin
Fuck off I love you av Lars Mæhle
Åndejegerne 1 av Magne Hovden


Jeg har nå lest og omtalt fire av fem Upris-nominerte bøker her på bloggen. Åndejegerne av Magne Hovden er såvidt påbegynt, og jeg tviler på om jeg rekker å lese den ferdig til i morgen, eller i det hele tatt å fortsette på den grunnet andre leseforpiktelser. Vi får se. Jeg er veldig spent på hvem som vinner. Jeg aner selvfølgelig ikke, men jeg kan jo synse litt:-) Det jeg kan si om Åndejegerne er at den skiller seg fra de andre ved at det er en fantasyroman. Det er vel også den boken sammen med Din vakre jævel jeg har lest mest negativt om (fra voksne lesere riktignok), men jeg har også hørt flere som likte den. Din vakre jævel er vel den mest kontroversielle grunnet forholdet mellom en kvinne på 25 år og en gutt på 15 år. I  de anmeldelsene fra Uprisen jeg har sett på reagerer flere av ungdommene på at den inneholder for mange og detaljerte sexscener. Og det er vel det som gjør den noe kontroversiell, at den bærer mer preg av å være en erotisk roman enn å problematisere forholdet mellom en voksen og en mindreårig. Nå er jo erotiske romaner i vinden, så en mulighet har den vel.

Hvis man ser på tidligere vinnere har nok Fuck off I love you en god sjanse. Lars Mæhle har vunnet prisen før med Landet under isen som riktignok er en ganske annen type bok, nemlig en fantasyroman på over 500 sider, men mer tradisjonelle samtidsromaner er også representert blant de siste års vinnere og bøker på nynorsk har fått prisen flere ganger. Han har overbevist ungdom før med en murstein, så da må det vel være en god mulighet med denne 160 siders lange boken? Boken tar opp store og filosofiske spørsmål som fri vilje og hvor lett det er for å ta noen gale valg. Mæhle har et godt og konsist språk som fenger både ung og gammel tror jeg.

Nærmere høst skiller seg nok mest ut som en stillferdig historisk roman om en jødisk familie under andre verdenskrig og det kan jo gå begge veier. Det er en nydelig og vond bok synes jeg. Min personlige favoritt er nok likevel Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad. Denne leste jeg i fjor sommer og det er derfor litt vanskelig å sammenligne med de tre jeg har lest mye tettere nå i vår. Det er et intenst, mørkt og annerledes kjærlighetsdrama som er både fengslende og sjokkerende. Det er nok den som appellerte mest til meg, men så er jo jeg 32 år og ikke akkurat  i den aldersgruppen som skal bestemme hvem som vinner.

Jeg må ellers si at mitt inntrykk etter å ha lest fire av bøkene er at det lover godt både for norsk ungdom og norsk ungdomslitteratur, for her er det mye bra. Jeg må si at mine fordommer og inntrykk av norsk ungdomslitteratur har endret seg noe i positiv retning i lesingen av disse bøkene og det er gøy. Her er det stor variasjon i tematikk, språk og stil. Da er det vel norsk samtidslitteratur anno 2013 som er det neste som skal til pers for å forberede neste års utdeling av Bokbloggerprisen. Her stikker nok fordommene enda dypere så gleder meg til å bli omvendt;-)

Mari fra Flukten fra virkeligheten har også lest og blogget om flere av de nominerte til Uprisen.

                                            

2 kommentarer:

  1. Jeg bruker å lese bøkene som er nominert, men dette året har jeg ikke fått med meg noen ting. Da hjelper det ikke så mye at Nærmere høst og Fuck off I love you står i bokhyllen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, kjenner til den. Gode intensjoner, men ikke alt man rekker:-)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)