fredag 3. februar 2012

Oppsummering januar

Inspirert av flere andre bloggere vil jeg lage et månedlig innlegg der jeg oppsummerer hva jeg har lest og hvordan jeg ligger an i forhold til mine lesemål for 2012. Det gjør det både lettere å følge med for meg selv og forhåpentligvis gir det litt ekstra motivasjon.


Jeg har lest 5 bøker i januar og ligger dermed litt foran skjema om 50 leste bøker i år. Nå skal det sies at jeg har lest to tegneserier som er med i tellingen. Jeg kom godt i gang med en lydbok som sluttet å virke plutselig, irriterende nok, og kom dermed litt etter på den fronten. Blant bøkene jeg har lest er det en realistisk YA-bok, to fantasy/grøss-bøker, en i ungdomssjangeren og en i voksensjangeren, og to tegneserier, den ene også i fantasy/grøss-sjangeren.


Så til status for lesemål i januar:
Jeg vil lese videre i flere av de mange seriene jeg har begynt på og helst minst like mange som nye serier jeg begynner på. Denne måneden har jeg lest videre i en serie, Sookie Stackhouse av Charlaine Harris, og begynt på en ny serie, Engelsfors-trilogien til Mats Strandberg og Sara Elfgren. Det vil si at når jeg først tar med tegneseriene så er vel begge to første bok i en serie; tegneserien om Aya og Vampire Academy: graphic novel. Jeg har lest videre i en serie, men begynt på mange flere, så ikke helt ajour her.


Jeg har ikke lest noen av forfatterne Stephen King, Charles Dickens, Amalie Skram, John Irving og Neil Gaiman. Jeg fikk nylig et tips av Siljeblomst om The Complete Ghost Stories av Charles Dickens som jeg skal bestille meg og som hjelper meg med dette målet og i tillegg gjør at jeg kan følge hennes tema for måneden "Gjenferd og hjemsøking".

Jeg har hørt en og en tredjedels lydbok, men ikke lest noen bøker på lesebrett enda. Jeg har kost meg masse med Dead Reckoning av Charlaine Harris, fantastisk lest av Joanna Parker og har irritert meg over Jay Asher sin The Future of Us som sluttet å spille av lyd, men håper å få lest videre i den trykte boken snarest. Jeg kan ikke si at jeg har gjort den store fremgangen med mindre surfing og mer lesing hjemme, men for tiden er det nok TV-serien The Good Wife som stjeler tid på kvelden.

Så til det målet der jeg har sviktet mest, jeg har ikke lest en eneste bok av en norsk forfatter i januar, så her må det prioriteres i februar. Jeg har ikke holdt på med mer en to bøker samtidig, en på lydbok og en på nattbordet. Dvs at tegneseriene "ødelegger" litt her også siden jeg har lest dem innimellom, men det har gått helt fint:-) Jeg har heller ikke lest noen av bøkene jeg fikk i gaver til bursdag og jul, men jeg har lest to bøker fra bokhyllen som jeg anskaffet meg før 2012, en lydbok som stod på skal lese-listen på Goodreads og bokelskere, og en av tegneserien har jeg hatt lenge på biblioteket. Så hvis jeg er snill så er det bare en av de 5 som ikke var fra noen bokhylle, fysisk eller digital:-)

De siste målene mine går på å lese av lyst og det har jeg vært veldig flink i januar. Jeg har ikke lagt fra meg noen bøker, men jeg har heller ikke vært i nærheten av det, for alle bøkene har fenget.

Når det gjelder den kommende måneden er hovedmålet å lese videre i bøker fra min egen skal lese-bokhylle hjemme i stuen. Hvis jeg gjør det vil mange av de andre målene følges også, som for eksempel de utvalgte forfatterne eller lese videre i påbegynte serier. Selvfølgelig utvider den hyllen seg hele tiden også, så må være litt streng med meg selv;-) Jeg satser ellers på å prioritere å lese noen norske forfattere i februar og her jeg mange på listen. Øverst står nok Bli Björk av Mette Karlsvik og Mellom oss av Ruth Lillegraven. Leselystmålet vil uansett trumfe de andre målene hvis det går trått med lesingen, for det er tross alt det viktigste.

1 kommentar:

  1. Flott oppsummering, Silje, og så morsomt at du vil henge deg på temaet mitt :-) 4 av 5 bøker fra egen hylle er bra, uansett om den er fysisk eller digital. Jeg er helt enig med deg i at leselyst - målet er og blir det viktigste - det skal ikke være kjedelig å lese. Ønsker deg en riktig god lesemåned :-) Og takk for link.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)