torsdag 2. juli 2020

Dette leste jeg i mai og juni: tiden flyr

Mai kom og gikk med mange deilige fridager og rolig tilbakevending til hverdagslivet etter Korona. Jeg begynte så smått å jobbe igjen på biblioteket, skole og barnehage startet opp for fullt. Må innrømme at tid og ikke minst overskudd til lesing dalte littegrann med det. Men spesielt starten av måneden var god lesemessig sett og jeg endte opp på 7 leste bøker. Nå er allerede juni over også, så en forsinket oppsummering av mai kommer derfor sammen med juni.-innlegget Om leselysten dabbet noe i mai, dabbet den enda mer i juni. Godvær og stadig mer åpning av samfunnet har ført til at aktivitetsnivået overalt har økt og tiden og rommet for å sette seg ned med en bok er lite. Jeg endte opp på 3 bøker. Disse bøkene leste jeg i mai og juni:

Fake av Mina Lystad
Skittent spill av Simen Kjellin
Rikka på ordentlig og forever av Maiken Nylund
That`s Not What Happened av Kody Keplinger
Harpa av A. Audhild Solberg
Moxie av Jennifer Mathieu
DUFF : Designated Ugly Fat Friend av Kody Keplinger
På jorda er vi glimtvis vakre av Ocean Vuong
Hvordan begynner man på skolen av Anna Fiske
Birthday av Meredith Russo

I mai og juni leste jeg mest bøker for barn og ungdom. Det vil si at jeg leste vel langt flere barnebøker enn de nevnt over, men det er ikke like interessant å skrive om n´te bok i en serie man leste for 6-åringen, så de holder jeg utenfor. Jeg endte altså opp med fire ungdomsbøker, fem barnebøker og en voksenbok.

To lydbøker, en forfatter:
The DUFF: Designated Ugly Fat FriendThat's Not What HappenedDet ble to lydbøker av samme forfatter, Kody Keplinger, i mai. Jeg har ikke lest noe av henne før og det var egentlig litt tilfeldig at det ble to. Den ene hadde jeg kjøpt uten å merke meg navnet på forfatteren. Den andre fant jeg på e-boktjenesten Scribd (strømmetjeneste), basert på at jeg kjente til filmen basert på boken. 

Først hørte jeg That´s Not What Happened som har handling i etterdønningene etter en skoleskyting på en amerikansk high school. Boken skal være inspirert av ekte hendelser, men det er fiksjon. En ganske god og sterk bok om hvordan det er å miste eierskap til sin egen historie, og ikke minst å leve med traumer. 


Den andre boken jeg hørte av Keplinger er D.U.F.F. Bianca blir opprørt da skolens kjekkas, Wesley, forteller henne at hun er "the Duff", den mindre attraktive i venninnegjengen som gutter er hyggelig med for å nå frem til de penere venninnene. Bianca har det ikke helt lett på hjemmebane og til tross for at hun er sint på Wesley, trenger hun ham for  å få utløp for alt hun bærer på. De får et slags "enemies with benefits"-forhold. Jeg har sett filmen basert på boken tidligere og hvis jeg husker den riktig må si at det er ganske mange forskjeller i innholdet. Jeg ser for meg at de har laget en såkalt PG 13-versjon av boken i filmversjonen uten sex og banning, for det er det litt av i boken. Boken er ganske underholdende og med en sterk beskjed om å at alle har en indre Duff, eller usikkerhet, og at den bør omfavnes. På amerikansk vis, en kanskje litt for sterk beskjed, men en forfriskende kynisk og sarkastisk hovedkarakter veier opp for dette.


Feministisk high school-roman:
MoxieMoxie har jeg hatt liggende i lesebunken lenge. Da Malin og Marte sin bokklubb på Instagram startet opp med denne boken, fant jeg endelig ut at det var på tide å lese den.Vivian hever vanligvis ikke stemmen, men nå begynner hun å bli lei av både kjønnsdiskriminerende kleskoder, trakkasering og guttelaget i fotball sin dominans på skolen. Mest lei er hun av å alltid være så flink og leve opp til andre forventninger. Det er en både underholdende og opprørende bok om feministisk oppvåkning og opprørets kraft. Etter en noe treg start, skal det nemlig vise seg at jenter på tvers av alle klikker og rangeringer deler frustrasjonen og ønsker forandring. Boken fikk jeg tilsendt gratis uoppfordret av Kagge forlag.



Birthday

BirthdayBestekameratene Eric og Morgan blir født på samme dag. De har alltid delt denne dagen med hverandre, men ettersom de blir tenåringer begynner de å skli litt fra hverandre. Spesielt Morgan sliter med å vise hvem hun egentlig er og skaper dermed avstand til de som står henne nærmest. Etter at Morgan sluttet med fotball og moren døde, er det vanskelig for faren og snakke med henne. Både Eric og faren vet at noe plager Morgan, men ingen av dem er vant med å snakke om følelser.

Birthday blir fortalt fra begge kameratene sine ståsted og foregår på en dag, nemlig bursdagen, hvert år over flere år. Et spennende fortellergrep i en sterk og fin bok med et viktig tema.


Hvordan begynner man på skolen? av Anna Fiske (Innbundet)På jorda er vi glimtvis vakre
Skolestart


Hvordan begynner man på skolen av Anna Fiske er en kjempefin bok å lese sammen med et førskolebarn. Jeg er personlig veldig glad i Anna Fiske sine illustrasjoner og den enkle og forståelige måten hun snakker til barn på. 6-åringen hjemme gleder seg stort til å begynne på skolen og vil lese denne boken om igjen og om igjen. Anbefaler også Anna Fiske sin Hvordan lager man en baby.

Måneden(e)s sliter

Det er litt synd og si det, men boken med den fine tittelen, På jorda er vi glimtvis vakre, var et lite slit å komme seg gjennom. Jeg kan ikke si at boken ikke er god, for det er den. Jeg kan heller ikke si at den var kjedelig, for det var den egentlig heller ikke. Jeg tror rett og slett den poetiske brevstilen ikke er helt for meg, og spesielt ikke når konsentrasjonen ikke er på topp. Jeg fant ikke flyten dessverre.

Ocean Vuong har skrevet boken som er et brev til sin mor som ikke kan lese. Det forteller en sterk historie om oppvekst i krig i Vietnam og fattigdom i Connecticut. Han tar opp vold, klasse, rase og sønn-mor-forhold i et nydelig språk som nok må fordøyes og tas inn på en roligere måte enn jeg har tålmodighet til for tiden. (Eller kanskje jeg bare aldri har tålmodighet?).


Hvordan har din mai og juni vært?

I forbindelse med jobben har jeg brukt Korona-perioden på å lese meg opp på bøker for mellomtrinn, ca 9-13 år. Her er det både såre bøker om å ha to hjem, grøssere fra skogen, skumle lekebutikkskupp og fake news i skoleavisen. Variert med andre ord. Disse bøkene kan du lese mer om i neste innlegg om kort tid!





1 kommentar:

  1. Jeg kjenner meg igjen i dette med dalende konsentrasjon og leselyst etter åpningen av samfunnet og "vanlig" jobb! Merker at jeg må lese ganske lette tekster, og variere. Lykke til med sommer og sommerlesing!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)