lørdag 15. januar 2011

Levende begravet

Levende begravet av Peter James leste jeg i sommer, men har ikke fått skrevet om den før nå. Det er første bok om politimannen Roy Grace . Boken be innkjøpt til skolebiblioteket på Mammut-salget i fjor fordi handlingsreferatet som stod bakpå virket utrolig spennende. Etter en drøy spøk på utdrikninglaget til Michael Harrison ligger han nå begravet i en kiste under jorden. Meningen er at han skal graves opp igjen etter at kameratene har tatt en øl, men da de blir utsatt for en bilulykke blir Michael liggende levende begravet i en kiste. Politiet må finne Michael før det er for sent, men aner ikke hvor han befinner seg eller hva som har skjedd. Forloveren er den eneste som kan hjelpe politiet, men han velger å holde tett.

Dette er en av flere gode kriminalromaner jeg har lest det siste året. Den var spennende hele tiden, spesielt nervepirrende fordi vi følger Michael nede i kisten samtidig som vi følger etterforskningen over jorden. Politimannen Roy Grace er sånn passe interessant og har sin egen historie med en forsvunnet kjæreste som han ikke gir opp håpet om å finne. Styrken til denne boken er altså en veldig spennende historie og ikke karakterene eller miljø, selv om det også er tilfredstillende. En murstein og sidevender (så Ladybug brukte det som et norsk ord for pageturner) som anbefales. Peter James har skrevet flere bøker, men så vidt jeg vet er kun denne og en til oversatt til norsk. Denne får 4 av 5 poeng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)