fredag 29. april 2016

Slipp hold: oppsummering og tanker rundt månedens samlesing



Jeg har denne måneden gjenlest Slipp hold, noen av dere har lest den for første gang, noen har lenket opp til tidligere innlegg og en del har selvfølgelig ikke lest boken. Sammenlignet med de to andre bøkene på bokbloggerprisens kortliste det har vært samlesing på så langt, har få personer lenket opp sitt innlegg til lenkefunksjonen hos Norske bokbloggere. Om det er fordi lenkefunksjonen kom sent opp, at det er en ungdomsbok, det noe spesielle temaet, travle tider osv vet jeg ikke. Jeg har likevel sett en antydning hos noen bokbloggere til at de kvir seg for å lese boken på grunn av at deler av handlingen dreier seg om body suspension, og noen også kvir seg for å anbefale boken videre til ungdom. Jeg vil ihvertfall si at om grunnen til at du ikke har lest Slipp hold er fordi du kvir deg for dette, så synes jeg du skal gi den en sjanse.


I Slipp hold begynner altså hovedpersonen Mari å teste ut såkalt (body) suspension, som vil si å bli hengt opp i luften etter kroker festet i huden. Hun blir introdusert til dette gjennom Oliver som hun bor med og hans kamerat August. I et intervju med  osloby.no sier forfatteren at hun selv testet dette ut som en del av researchen til Slipp hold og at hun har forsøkt det flere ganger etterpå og vil fortsette med det. Hun sier det gir henne en helt spesiell ro og fokus og gjør mindre vondt enn det ser ut som. Nettopp roen og fokuset synes jeg Heidi Sævareid beskriver veldig godt i boken, noe som gjorde meg fascinert av konseptet. Jeg tror som nevnt at mange er skeptiske til denne delen av boken på forhånd, og kanskje også etterpå, men jeg tviler på at forfatterens misjon er å få folk til å drive med suspension, men heller å fjerne noen fordommer. Ikke minst representerer det en ung jentes løsrivelse fra det som er forventet av henne, og å våge å gå sine egne veier, noe de aller fleste vil kunne kjenne seg igjen i. Suspension er i grunn underordnet i boken og tar heller ikke stor plass i antall sider.

Forventningene og presset Mari kjenner på er representert ved kjæresten Torger og deres noe destruktive forhold. Han er opptatt av å få toppkarakterer, holde seg i form med å trene hardt, mens hun vil trene yoga, finne indre ro og er mer avslappet i forhold til skolen. Dette synes han er feil og rart, og han har en ganske dømmende og kontrollerende atferd. Når det kommer til suspension er det så langt unna det konvensjonelle at det ikke bare er Torger som reagerer. Jeg synes nettopp relasjonene mellom Mari og Torger, Mari og August og motsetningen mellom disse, skaper god dynamikk i boken. For i tillegg til suspension handler nemlig boken også om boblende forelskelse og kjærlighetsintriger.

Selv om jeg jobber i videregående skole har jeg ikke fått testet denne boken ut på målgruppen. Klepparonova som også jobber i vgs skriver i sitt innlegg om boken at hun har overhørt at elever er fascinert og kanskje til og med nysgjerrige på å prøve suspension. Tine er en av dem som var skeptisk til boken, men som ikke angrer på at hun leste den, selv om hun er usikker på om hun ville anbefalt den til en ung jente. Om du enda ikke er overbevist, gå inn på Norske bokbloggere og les noen flere innlegg om boken.




8 kommentarer:

  1. Jeg skal lese boka, men har ikke rukket det enda. Er litt på etterskudd mht til mine leseplaner i april. Har boka her , på vent... så snart.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bra Anita:-) Håper du liker den! Jeg er alltid på etterskudd med mine leseplaner så nå prøver jeg å ikke ha så mange. Liker å kunne plukke opp en bok helt spontant også innimellom:-) Hos meg ligger Havboka og Bienes historie klar som de jeg ikke har lest fra kortlisten. I år skal jeg klare å komme meg gjennom alle!

      Slett
    2. Ja, det blir spennende å se..for jeg leser ikke så mye ungdomsbøker akkurat.
      De andre bøkene har jeg jo lest allerede. Enig med deg at det er godt å bare kunne plukke opp bøker man har lyst til å lese der og da. Det bør det jo være rom til, lesing er en hobby..:)

      Slett
    3. Ja, det bør det absolutt, men det er nå litt gøy med planer og mål også:-) I fjor fikk jeg lest alle unntatt en, så vil prøve å være litt foran skjema denne gangen. Bieboken virker forøvrig som en fin sommerbok.

      Slett
  2. Kjekt å lese dine tanker om denne boken. Takk for linking, som du skjønner er jeg skeptisk til selve "akten", men boken var kjempegod. Den har i alle fall festet seg godt i hjernebarken, og det er jo et godt tegn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et godt tegn. Jeg likte godt boken andre gang jeg leste den også, selv om noe av spenningen var borte.

      Slett
  3. Jeg har lest, men ikke skrevet, og hence ikke linket. Jeg skal ikke utelukke at den dukker opp i en samleomtale en gang, hvis, når, jeg leser de 2 nominerte jeg mangler, men jeg føler vel foreløpig at jeg ikke har nok å si til å justifisere en omtale. Som nevnt tidligere, ikke helt boka for meg. En ting dog: Jeg synes ikke dette med suspensjon er noe å være redd for, eller henge seg opp i. Det virker på meg som kun et plottvirkemiddel, han kunne like gjerne vært på kokkelandslaget eller hvilken som helst ekstremsport. Poenget er at han må være anderledes fra surpompkjæresten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er vel en av to jeg har skrevet om fra kortlisten, så hvem er jeg til å snakke;-) Jeg mangler også to nominerte og bør muligens sette i gang snart, så det ikke blir så mye press. Da kan leselysten fort forsvinne. Jeg er helt enig i det du sier med suspension, at det godt kunne vært noe annet. Og boken vil ikke falle i smak hos alle, men det er likevel synd om noen dropper å lese den først og fremst pga krokene. Det er ikke noe å henge seg opp i? pun intended?:-)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)